Et utvalg av kommersielt tilgjengelige fernisser fra ulike produsenter, til bruk over akrylmaling.
Foto: Laura Homer
Et oversiktsbilde og et utsnitt av et maleri som viser et misfarget og ujevnt lag med ferniss.
Dag Skedsmo, «Uten tittel», 1980. © Skedsmo, Dag/BONO
Foto: Laura Homer

Videre lesing

  • Teksten «Laura Homer: Hvordan nanoteknologi kan redde ikoniske akrylmalerier» (2024) av Monica Høyer, om bruk av nanoteknologi i konservering av malerier.
  • Kapittelet «Varnishing of acrylic paintings by artists» av Mark Golden i boken Conservation of Easel Paintings (2021), redigert av Joyce Hill Stoner og Rebecca Rushfield, publisert av Routledge.
  • Teksten «A preliminary evaluation of artists’ and conservation varnishes for acrylic emulsion paint films» (2011) av Bronwyn Ormsby et al., publisert som et postprint til ICOM-CCs 16. triennale konferanse i Lisboa.

Kontakt

Laura Homer

Konservator - malerikonservator