Et oversiktsbilde og et utsnitt av et maleri som viser et misfarget og ujevnt lag med ferniss.
Gunnar S. Gundersen, «Vintersol», 1966. © Gundersen, Gunnar S./BONO
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland

Dette ph.d.-prosjektet undersøker nye metoder for å fjerne kommersielle syntetiske fernisser fra skjøre moderne malerier. Ti fernisserte akrylmalerier vil bli brukt som case-studier for å teste de ulike fernissenes løselighet. Maleriene er fra perioden 1966–1982 og laget av fremtredende norske kunstnere som er representert i Nasjonalmuseets samling.

Trygg fjerning av fernisser

Akrylfernisser kan brytes ned over tid, og bli misfargede, uklare og melkeaktige. Dette kan påvirke maleriets komposisjon og farger, og kan ha konsekvenser for kunstnerens intensjon og det helhetlige uttrykket. Prosjektet vil granske en rekke syntetiske fernisser, produsert av ulike ledene kommersielle maleprodusenter, anvendt av norske kunstnere. Forskningen har som mål å finne riktige og bærekraftige rensemetoder for å trygt fjerne nedbrutte akrylfernisser, uten å påvirke akryl- og PVA-malingen under. Denne renseprosessen er utfordrende i og med at fernissene er kjemisk like som malingen under.

Et utvalg av kommersielt tilgjengelige fernisser fra ulike produsenter, til bruk over akrylmaling.
Foto: Laura Homer

Samarbeid med et mobilt laboratorie

Prosjektet er vitenskapelig støttet av det mobile laboratoriet MOLAB, som er finansiert av EU-prosjektet IPERION HS. Sommeren 2023 besøkte ni forskere Nasjonalmuseet, som ved hjelp av seks ulike instrumenter, utførte ikke-invaderende på de aktuelle maleriene. Resultatene av analysene vil bli brukt til å velge ut egnede materialer for å lage testmalerier, som vil gjennomgå en kunstig aldringsprosess. Disse kan da blir brukt til å teste løseligheten av de syntetiske fernissene på en trygg og etterprøvbar måte. Nye rensemetoder med bruk av nanogeleer, nanostrukturerte materialer og PVA-Borax geleer, vil testes og evalueres.

Et oversiktsbilde og et utsnitt av et maleri som viser et misfarget og ujevnt lag med ferniss.
Dag Skedsmo, «Uten tittel», 1980. © Skedsmo, Dag/BONO
Foto: Laura Homer

Forskningsinstitusjoner

Forskningen er finansiert av Nasjonalmuseet og gjennomføres i samarbeid med Universitetet i Oslo. Den vil bli presentert på relevante internasjonale konferanser og i fagfellevurderte artikler og publikasjoner. Et unikt element ved dette prosjektet er at det går i åpen dialog med levende kunstnere om deres bruk av fernisser og materialvalg.

Veiledere

  • Professor Noëlle Streeton, Universitetet i Oslo
  • Seniorforsker konservering Bronwyn Ormsby, Tate, London
  • Professor Gunnar Heydenreich, Cologne Institute of Conservation Sciences

Videre lesing

  • Teksten «Laura Homer: Hvordan nanoteknologi kan redde ikoniske akrylmalerier» (2024) av Monica Høyer, om bruk av nanoteknologi i konservering av malerier.
  • Kapittelet «Varnishing of acrylic paintings by artists» av Mark Golden i boken Conservation of Easel Paintings (2021), redigert av Joyce Hill Stoner og Rebecca Rushfield, publisert av Routledge.
  • Teksten «A preliminary evaluation of artists’ and conservation varnishes for acrylic emulsion paint films» (2011) av Bronwyn Ormsby et al., publisert som et postprint til ICOM-CCs 16. triennale konferanse i Lisboa.

Kontakt

Laura Homer

Konservator - malerikonservator