Fotoet viser fiksativet sett i sidelys. Det ser da ut som et hvitaktig lag på overflaten av papiret.
Her ser fiksativet ut til å ha lagt seg som et hvitaktig lag på overflaten av tegningen. Fearnley, «Trestudie, Ramsau», 1832.
Foto: Tina Grette Poulsson

Nasjonalmuseet har en stor samling av Thomas Fearnleys tegninger. På mange av disse har han påført et fiksativ – et middel som kan bidra til å feste tørre medier som bløt blyant, kull og pastell til papiret.

Med tiden har fiksativet på disse tegningene endret seg, avhengig av typen papir som er benyttet. Forskningsprosjektet har som målsetting å identifisere årsakene til den ulike aldringen og finne ut av hvordan tegningene har blitt påvirket av klimatiske faktorer. Hva er det som avgjør hvordan en bestemt type fiksativ misfarges over tid eller ikke?

I dette prosjektet kartlegges Fearnleys tegnepapirer. Et mindre utvalg av hans fikserte tegninger undersøkes også. Utvalget av tegninger representerer ulike perioder i Fearnleys produksjon og fiksativer med ulik karakter. Disse verkene skal analyseres for å finne ut av om Fearnleys fiksativbruk endret seg med oppholdssted og periode. Et sentralt fokus ligger på om det er eventuelle sammenhenger mellom innholdet i papiret og fiksativenes utseende.

Prosjektets deltakere

Forskningsprosjektet er en PhD som utføres av papirkonservator ved Nasjonalmuseet, Tina Grette Poulsson, og er tilknyttet Universitetet i Amsterdam (UvA) og The Cultural Heritage Agency of the Netherlands (RCE), som vil utføre de kjemiske analysene. Veiledere for prosjektet er prof. dr. Ella Hendriks, prof. dr. Klaas Jan van den Berg og prof. dr. Robert Erdmann. Forskningens prosjektperiode er fra 1.3.2023–28.2.2027, og skrives som en monografi.

Det første fotoet er tatt i normalt lys og det andre er opplyst med UVA-stråling. På denne tegningen har fiksativet endret farge til gulbrunt. Ved bruk av UVA-stråling fluorescerer fiksativet og påføringen kan sees tydeligere.

Bakgrunn for prosjektet

Bakgrunnen for prosjektet er tidligere undersøkelser av to av Fearnleys tegninger fra 1832, gjennomført av Poulsson i samarbeid med The Cultural Heritage Agency of the Netherlands fra 2013–2016. På begge disse tegningene har Fearnley brukt skummet melk som fiksativ, med ulike langsiktige følger. På den ene tegningen har fiksativet endret farge til gulbrunt, mens på den andre har det tilsynelatende beskyttet papiret mot misfarging. Prosjektet ble presentert på CATS-konferansen i København i 2016.

Du kan lese mer om forskningen på Fearnleys bruk av fiksativ i teksten «Thomas Fearnley en route: a 19th-century artist’s choice of drawing and fixing materials» skrevet av Birgit Reissland, Tina Grette Poulsson, Henk van Keulen og Ineke Joosten i Studying the European Visual Arts 1800–1850. Paintings, Sculpture, Interiors and Art on Paper, redigert av Joyce H. Townsend og Abbi Vandivere (2016). Publikasjonen kan lastes ned her.

IPH-kongressen

På den kommende kongressen for den Internasjonale papirhistoriske forening (IPH) i Oslo i september, vil det holdes et innlegg om kartleggingen av Fearnleys tegnepapirer. Les mer om kongressen her.

Nysgjerrig?

Tina Grette Poulsson

Konservator - papirkonservator