Arne Korsmo og Grete Prytz’ egen bolig
- Kunstner: Teigens Fotoatelier (Fotograf)
- Datering: Antagelig 1955
- Betegnelse: Fotografi
Om verket
Korsmo-parets bolig i Planetveien er et høydepunkt i norsk etterkrigsmodernisme. En åpenbar formal referanse er Ray og Charles Eames’ hus (1945–49), som Korsmo-paret hadde besøkt på sin reise i California. Det er også påfallende at begge designparene publiserte fotografier av sine hus der de selv poserte i motivene, for å formidle idealer for det moderne hjemmet.
Byggekunst-presentasjonen av huset i Planetveien var uvanlig omfattende. Den ble viet nesten et helt nummer av tidsskriftet, med over 40 fotografier. Presentasjonsformen utfordret normer for verkspresentasjoner i norsk og internasjonal fagpresse. Mens fotografier i arkitekturtidsskrifter som regel var uten mennesker, ser man her en iscenesettelse av det såkalte arbeidshjemmet. Ideen var å legge til rette for en livsform som kombinerte profesjonell praksis og privatliv. Fotografiene framstiller handlinger i tablåer som demonstrerer fleksible innretninger og muligheter for ukonvensjonell bruk av rom. Flere motiver illustrerer hvordan kjøkkenet kunne omorganiseres ved bruk av ulike maskiner i designvirksomheten. Videre ble entreen fotografert som et scenerom for konserter, foredrag eller debatter. I likhet med Frank Lloyd Wrights Taliesin-anlegg (1911–59), som Korsmo-paret også hadde besøkt i USA, ønsket de å ta i bruk sitt hjem som en arena for idé- og kunnskapsutvikling. Andre motiver, der Grete Prytz sitter oppkledd og betrakter utsikten eller leser et designmagasin, reflekterer en form for estetisering av hverdagslivet som går igjen innenfor modernismen.
Tekst: Talette Rørvik Simonsen