OFO. Odd Fellow-gårdenOFO original tittel
-
Kunstnere:
- Den Norske Odd Fellow-orden (Oppdragsgiver)
- Blakstad og Munthe-Kaas Arkitekter (Arkitektkontor)
- Datering: Ca. 1931
- Betegnelse: Eksteriørperspektiv
Om verket
På den såkalte «Bestefarstomten» i Oslo ble det i 1931 utlyst en arkitektkonkurranse om Odd-Fellows nybygg. Konkurranseprogrammet speilet funksjonalismens ideal om det flerfunksjonelle bygg; foruten kontorer og butikker skulle det også være kino, revyteater, musikksal og lokaler til Odd-Fellow-ordenen. Det ble ikke kåret noen vinner. OFO av Blakstad og Munthe-Kaas og 100% av Leif og Ernst Torp fikk delt annenpremie.
I dette perspektivet ser vi bygningen fra nordøst mot hjørnet av Stortingsgaten og Olav Vs gate. Komposisjonen av de kubiske volumene og tårnaksentueringen minner om Haugesund rådhus. Samtidig er det en råhet i det visuelle uttrykket som får fram den nye betongteknikkens muligheter. Det har fasader med sammenhengende vindusbånd og transparente trapperom som slipper inn mye lys. Byggets ulike funksjoner ble ikke lenger uttrykt gjennom form og symboler – det var reklameskiltene over inngangspartiene som fortalte om husets ulike typer lokaler.
For å fange betrakterens blikk, er den dynamiske moderne byen visualisert med bruk av collage-teknikk, utklippede fotografier og tegninger av moderne automobiler og smilende moteriktige modeller som sprader opp Stortingsgaten. Collage var tidlig brukt av De Stijl-arkitekter som Cornelius van Eesteren. Grepet bringer inn en tvetydighet: ble figurene plassert inn for å knytte utkastet til en avantgarde-strategi eller av kommersielle hensyn for å vekke en positiv appell om det moderne liv?
Tekst: Espen Johnsen