Utstillingsanlegg tilknyttet Munkholmen
- Kunstner: Arne Ellerhusen Holm (Arkitekt)
- Datering: 1937
- Betegnelse: Fugleperspektiv
Om verket
Arne E. Holm leverte denne plansjen som del av sin diplomoppgave ved Arkitektavdelingen på NTH. Han fikk beste mulige karakter med innstilling til Kongen. Collage-teknikken, med biter av papir limt på farget akvarellpapir, var oppsiktsvekkende frisk og effektfull. Flyet som svever over Munkholmen demonstrerer tidas teknologiromantiske framtidsoptimisme. Det historiske festningsanlegget overskygges av fargerike temporære paviljonger for trøndersk industri, brukskunst og turistliv, supplert med springvann, vimpler og reklamemaster. Tegningen viser anlegget gjennom det eksakte og tidstypiske parallellperspektivet, aksonometrien.
Oppgaven, formulert av professor Carl Johannes Moe, brøt med diplomtradisjonen ved avdelingen, som hovedsakelig hadde dreid seg om monumentalbygninger eller byregulering. Utstillingsanlegg tilknyttet Munkholmen reflekterte snarere 1930-årenes framvoksende fritidssamfunn med en forkjærlighet for midlertidig arkitektur, trolig med Stockholmsutstillingen i 1930 som referanse. Siden utnevnelsen i 1933 hadde Moe forsiktig fornyet den tradisjonelle form- og ornamentlæren mot et mer moderne og brukskunstrettet fag. Dette var i tråd med studentenes ønsker: I 1930 streiket de i protest mot en undervisning basert på kopiering av antikkens bygningsdetaljer.
Holm hadde i 1934–35 tatt et friår fra NTH for å studere på Statens Kunstakademi i Oslo. I 1937, samme år som han fikk sin arkitekttittel, debuterte han som billedkunstner på Høstutstillingen i Kunstnernes Hus.
Tekst: Nina Berre