Det syke barn

  • Kunstner: Edvard Munch
  • Datering: Mellom 1885 og 1886
  • Betegnelse: Maleri

Utstilt i: Rom 060 Samlingspresentasjonen - Edvard Munch

Om verket

Et sykeleie. Scenen er lagt enkelt opp med hovedmotivet stilt sentralt og langt framme i billedrommet. Detaljene er tonet ned til fordel for noen iøynefallende temaer: pikens hode mot den hvite puten, kvinneskikkelsens bøyde nakke og kontakten mellom de to. Maleriet omtales gjerne som Munchs gjennombruddsverk og vitner om hans orientering mot en mer personlig og emosjonelt forankret uttrykkskunst. Det blir ofte satt i sammenheng med tapet av hans ett år eldre søster Sophie som døde av tuberkulose i 1877. Samtidig var syke jenter og døende barn et yndet motiv blant mange av tidens mer realistsk orienterte kunstnere.

Selv omtalte Munch maleriet som sin avskjed med realismen. Bildets stofflige, skisseaktige uttrykk skiller det også fra den mer dagklare, virkelighetsnære realismen som dominerte blant kunstnerne i Munchs samtid. Tykt påsmurte lag med maling veksler med tynne, rennende striper, pastose penselstrøk med skrapte sår og merker i overflaten. Oppmerksomheten trekkes mot bildets fysiske overflate og dets faktiske tilblivelse. Det framstår som skissemessig og ufullført, som om det er stoppet midt i den skapende prosessen. Her viser Munch seg for alvor som det «uferdige» kunstverkets mester.

Verket ble første gang stilt ut på Statens Kunstutstilling i 1886, men da under tittelen Studie. Med sin ukonvensjonelle form vakte det stor oppsikt og forargelse, men også en viss grad av anerkjennelse. Det ble en «skandalesuksess» og har blitt stående som et av Munchs mest kjente og diskuterte enkeltverk. Til sammen kom han til å male hele seks forskjellige versjoner av motivet. I første omgang ervervet Nasjonalgalleriet en senere versjon gjennom Olaf Schous gave i 1909. I 1931 ble denne byttet med Munchs første utgave av maleriet fra 1885–86. Schous bilde er i dag i Göteborgs Konstmuseum.

Tekst: Øystein Ustvedt

Fra "Edvard Munch i Nasjonalmuseet", Nasjonalmuseet 2008, ISBN 978-82-8154-034-7

Kunstner/produsent

Edvard Munch

Billedkunstner, Maler, Grafiker, Fotograf, Tegner

Født 12.12.1863 i Løten, Hedmark, død 23.01.1944 i Oslo

Edvard Munch jobbet som kunstner i over seksti år. Han var idérik, ambisiøs og arbeidsom. Han laget nærmere totusen malerier, hundrevis av grafiske motiver og tusenvis av tegninger. I tillegg skrev han dikt, prosa og dagbøker. Skrik, Madonna, Døden i sykeværelset og de andre symbolistiske bildene fra 1890-årene har gjort ham til en av vår tids mest berømte kunstnere. 

«Bli ikke kunstner!»  

Edvard ønsket tidlig å bli kunstner, og det var ingen tvil om at han hadde talent. Men faren hans nektet ham å følge drømmen, og Edvard begynte derfor å studere til ingeniør. Men allerede etter ett år valgte han å trosse sin far, og byttet ut ingeniørskolen med Den Kongelige Tegneskole i Kristiania.  

Talentfull og provoserende bohem 

Det var åpenbart for alle i det norske kunstmiljøet at den unge mannen var et sjeldent talent. I 1883, 20 år gammel, debuterte han på Høstutstillingen. I 1886 ble Munch kjent med forfatteren og anarkisten Hans Jæger, Kristiania-bohemens lederskikkelse. Bohem-miljøet overbeviste Munch om at kunsten måtte fornye seg for å nå ut til folk, og for å bety noe i deres liv. Samme år stilte han ut maleriet Det syke barn. Det skapte debatt! 

Modigheten førte til gjennombrudd 

Noen uttalte at Det syke barn var genialt, mens andre mente det var uferdig og at det ikke hadde noe på en utstilling å gjøre. I dag regnes dette som Munchs gjennombrudd. Her viste han selvstendighet og vilje til å gå nye veier.  

Med ett stikkord kan vi si at kunstnerskapet herfra og til hans siste penselstrøk preges av eksperimentering. Munch brydde seg ikke om etablerte «regler» for såkalt god kunst. Hans teknikker innen både maleri og grafikk var nyskapende.   

Fra menneskets følelsesliv, til jordbruk og landskap 

Henrik Ibsens dramaer om menneskets eksistensielle utfordringer inspirerte Munch. Temaer som død, kjærlighet, seksualitet, sjalusi og angst, stod sentralt i hans tidlige bilder. Noen temaer sprang ut av personlige erfaringer. For eksempel kan Døden i sykeværelse og Det syke barn knyttes til hans erindring om morens og søsterens sykdom og tidlige død. 

Etter 1910 valgte Munch et roligere og tilbaketrukket liv. Med eget gårdsbruk både på Ekely og i Hvitsten fant han helt nye motiver, som jordbruk, arbeidsliv og landskap. Mannen i kålåkeren er et typisk eksempel fra denne tiden. 

Verksinfo

Datering:
Mellom 1885 og 1886
Andre titler:
The Sick Child (ENG)
Betegnelse:
Materiale og teknikk:
Olje på lerret
Teknikk:
Materiale:
Mål:
  • 120 x 118,5 cm
Emneord:
Klassifikasjon:
Motivtype:
Inventarnr.:
NG.M.00839
Registreringsnivå:
Enkeltobjekt
Litteratur:
  • Hansen, Vibeke Waallann, et al. Edvard Munch i Nasjonalmuseet: en samlet oversikt. Redigert av Ustvedt, Øystein, et al. Oslo: Nasjonalmuseet, 2022. kat.nr. 8.
  • Ford, Thierry, et al. «Munch and optical coherence tomography: unravelling historical and artist applied varnish layers in painting collections». European Physical Journal Plus, 2021. https://link.springer.com/article/10.1140/epjp/s13360-021-01758-5. [upaginert]
  • Bartrum, Giulia. «The inner soul of the artist. Munch’s background and the development of his Frieze of Life», i «Edvard Munch. Love and Angst», utstillingskatalog, 2019, [34-57]. 45, 47, 50.
  • Coppel, Stephen. «Munch and the theatre in Paris», i «Edvard Munch. Love and Angst», utstillingskatalog, 2019. 126.
  • Stein, Mille. «Sjalusiens farger. Edvard Munchs maleriske virkemidler», i «I oss er verdener», utstillingskatalog, 2019. 39.
  • Smith, Alison. «Edvard Munchs dobbeltportretter», i «I oss er verdener», utstillingskatalog, 2019. 62.
  • Ustvedt, Øystein. Munch: En introduksjon til bildene og livet. Oslo: Stenersens forlag, 2018. 12–3, 31, 52, 157.
  • Jacob, Carmen Fernández. «Edvard Munch (Löten 1863 - Skoyen 1944). Biografía, obra pictória», i «La patología ocular en la pintura a través de la historia clínica oftalmológica», 2017. 168, 170, 174.
  • Knausgård, Karl Ove. «Preface: On Edvard Munch», i «Edvard Munch. Between the Clock and the Bed», utstillingskatalog, 2017. 13.
  • Pedersen, Gustav Jørgen. «On the Pictorial Thinking of Death: A Study in Martin Heidegger’s Unthought Art History of Being Regarding Edvard Munch’s The Sick Child and Metabolism». [avhandling, ph.d.]. Universitetet i Oslo, 2017. 5, 130–1, 139–50, 193–208, 231–5, 296–7.
  • Gjessing, Oda Wildhagen. «Jorn + Munch», i «Jorn + Munch», utstillingskatalog, 2016. 32.
  • Mørstad, Erik. «Edvard Munch: formative år 1874-1892. Norske og franske impulser». Universitetet i Oslo, 2016. 57, 115, 120, 171, 173.
  • Ravenal, John B. Jasper Johns og Edvard Munch. Inspirasjon og forvandling. Utstillingskatalog. Richmond og Oslo: Virginia Museum of Fine Arts, Yale University Press og Munchmuseet, 2016. 77.
  • Lomas, Davis. «Sick Art», i «Melgaard + Munch - The End of It All Has Already Happened», utstillingskatalog, 2015. 216.
  • Zeiller, Christiane. «‘..More or Less My Antipode’: The Influence of Edvard Munch on Max Beckmann’s Early Work», i «Max Beckmann and Berlin», utstillingskatalog, 2015. 51.
  • Pettersen, Petra. «Betrakninger over to livsfriser», i «Vigeland + Munch. Bak mytene», utstillingskatalog, 2015. 120, 123.
  • Alarcó, Paloma. «Edvard Munch. Archetypes», i «Edvard Munch. Archetypes», utstillingskatalog, 2015. 28.
  • Clarke, Jay. «Art and Life - Munch and Biography», i «Edvard Munch and the Modern Soul», utstillingskatalog, 2014. 53.
  • Flaatten, Hans-Martin Frydenberg. «Mestari ja meklari - Edvard Munch ja Rolf E. Stenersen = Mästaren och Mäklaren - Edvard Munch och Rolf E. Stenersen», i «Edvard Munch: Elämän tanssi = Livets dans = The Dance of Life», utstillingskatalog, 2014. 97.
  • Guleng, Mai Britt. «Edvard Munch and Authentic Expression», i «Anxiety and exploration. Polish and Norwegian Artists at the Points of Breakthrough», utstillingskatalog, 2014. 357, 359–60.
  • Cox, Jan Deryck. «The impact of Nordic art in Europe 1878-1889». [avhandling, ph.d.]. University of Leeds, 2014. 170–83.
  • Ness, Nina Denney. «Om en illustrasjon av Erik Werenskiold: og dens relasjon til motiver av Edvard Munch». Kunst og kultur 96, nr. 1 (2013). 7.
  • Bjerke, Øivind Storm. «Edvard Munch og Røros», i «Kunst i Bergstaden», utstillingskatalog, 2013. 15.
  • Sørbø, Tommy. For et vær! Vår lidenskap for været. Oslo: Font forlag, 2013. 93–5.
  • Rognerud, Hilde M. J. Munch! — Nietzsche, Thiel och Nordens störste konstnär. Utstillingskatalog. Stockholm: Thielska galleriet, 2013. 45.
  • Huber, Hans Dieter. Edvard Munch. Tanz der Lebens. Eine Biographie. Stuttgart: Reclam, 2013. 21–8.
  • Grøgaard, Stian. Edvard Munch: et utsatt liv. Oslo: Akademika, 2013. 348.
  • Grøgaard, Stian. «The lure of memory in The sick child». Scandinavian Psychoanalytic Review 36, nr. 2 (2013). 74–9.
  • Ohlsen, Nils. «Edvard Munchs visuelle retorikk - en tilnærming med utgangspunkt i utvalgte interiører», i «Edvard Munch 1863-1944», utstillingskatalog, 2013. 199.
  • Clarke, Jay. «Kunst=Liv? Munch og biografiens problem», i «Edvard Munch 1863-1944», utstillingskatalog, 2013. 51–2.
  • Guleng, Mai Britt. «Livsfrisens fortellinger. Edvard Munchs bildeserier», i «Edvard Munch 1863-1944», 2013. 135.
  • Helleland, Allis. «Edvard Munch - et liv i angst», i «Edvard Munch. Angst», utstillingskatalog, 2012. 23.
  • Blegvad, Maria Kappel. «Edvard Munch - Kunstneriske og litterære inspirationskilder / Edvard Munch - artistic and literary inspirations», i «Edvard Munch. Angst = Anxiety», utstillingskatalog, 2012. 67.
  • Ydstie, Ingebjørg. «Akten som felt for ny symboldannelse», i «Edvard Munch: Pubertet = Edvard Munch: Puberty», utstillingskatalog, 2012. 9–10.
  • Buchhart, Dieter. «Edvard Munch - Ernst Ludwig Kirchner», i «Edvard Munch, Ernst Ludwig Kirchner», utstillingskatalog, 2012. 24–5.
  • Lampe, Angela. «Dislocated Motifs: Munch’s Tendency Towards Repetition», i «Edvard Munch. The Modern Eye», utstillingskatalog, 2012. 32.
  • Volle, Wenche. «Munchs rom». [avhandling ph.d.]. Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, 2012. 34, 259.
  • Presler, Gerd. «What have I got to do with Munch: Ernst Ludwig Kirchner and Edvard Munch», i «Ernst Ludwig Kirchner - Edvard Munch», utstillingskatalog, 2012. 65.
  • Müller-Westermann, Iris. «A Modern Eye: Edvard Munch’s Self-Portraits After 1908», i «Edvard Munch. The Modern Eye», utstillingskatalog, 2012. 286.
  • Eggum, Arne. «The woman, he must weep», i «Edvard Munch. The Modern Eye», utstillingskatalog, 2012. 138.
  • Bischoff, Ulrich. Edvard Munch 1863-1944: Images of Life and Death. Köln: Taschen, 2011. 10.
  • Chang, Alison. «Negotiating Modernity: Edvard Munch’s Late Figural Work 1900-1925». [upublisert avhandling, ph.d.]. University of Pennsylvania, 2010. 181–3.
  • Pettersen, Petra. «Munch. Un ‘outsider’ del suo tempo», i «Munch e lo spirito del Nord. Scandinavia nel secondo ottocento», utstillingskatalog, 2010. 103–4.
  • Buchhart, Dieter. «Edvard Munch - du ‘traitement de cheval’, de la photographie et du film muet en tant qu’expression de la peinture moderne du XXème siècle», i «Edvard Munch, ou L’Anti-Cri’», utstillingskatalog, 2010. [upaginert]
  • Petrusevičiūtė, Laima Marija. Munch and Čiurlionis: Melancholy and Sun. Vilnius: Mintis, 2010. 59–60.
  • Sjåstad, Øystein. «Absorbert og teatralt i Christian Krohgs og Edvard Munchs kunst». Kunst og kultur 93, nr. 3 (2010). 176.
  • Kuuva, Sari. «Symbol, Munch and Creativity. Metabolism of Visual Symbols». University of Jyväskylä, 2010. 192–3.
  • Alessandrini, Marco. La mente spiegata da Edvard Munch. Psicoanalisi in dialogo con un artista. Roma: Edizione Magi, 2009. 23–4, 47.
  • Aslaksby, Trond. «Det syke barn. Et maleri i forvandling - teknikk og behandling», i «Edvard Munch: ‘Det syke barn’: Historien om om et mesterverk», 2009. 57–76.
  • Junillon, Ingrid. Edvard Munch face à Henrik Ibsen: impressions d’un lecteur. Leuven: Peeters, 2009. 239, 307.
  • Ustvedt, Øystein. «Historien om et mesterverk», i «Edvard Munch. Det syke barn. Historien om om et mesterverk», 2009. 9–51.
  • Woll, Gerd. Edvard Munch: Samlede malerier: B. 1: 1880-1897. Oslo: Cappelen Damm, 2008. kat.nr. 130.
  • Bjerke, Øivind Storm. «Stil og teknikk som strategiske virkemidler innenfor ‘Mellomgenerasjonen’ 1882-86», i «Munch blir ‘Munch’. Kunstneriske strategier 1880-1892», utstillingskatalog, 2008. 54–7.
  • Woll, Gerd. «Bruk og gjenbruk i Munchs tidligste malerier», i «Munch blir ‘Munch’. Kunstneriske strategier 1880-1892», utstillingskatalog, 2008. 86–7, 101.
  • Messel, Nils. «Edvard Munch og hans kritikere i 1880-årene», i «Munch blir »Munch«. Kunstneriske strategier 1880-1892», utstillingskatalog, 2008. 163, 168–9.
  • Bruteig, Magne. «Umalte tegninger», i «Munch blir »Munch«. Kunstneriske strategier 1880-1892», utstillingskatalog, 2008. 63.
  • Pettersen, Petra. «Berlin 1892 - Forsøk på rekonstruksjon», i «Munch blir Munch: kunstneriske strategier 1880-1892», utstillingskatalog, 2008. 178.
  • Jacobsen, Lasse. «Edvard Munchs fotoalbum fra atelier Marschalk, Berlin 1892-93 - og ‘Det syke barn’», i «Munch blir »Munch«. Kunstneriske strategier 1880-1892», utstillingskatalog, 2008. 199–205.
  • Rutkowski, Eva. Edvard Munch’s Frauen: Frauendarstellung in der frühen Gemälden des norwegischen Malers Edvard Munch. Saarbrücken: Wdm Müller, 2008. 78.
  • Guleng, Mai Britt. «Utstillingsstrategi og kunstnerisk individualitet. Edvard Munchs kritikere 1892», i «Munch blir ‘Munch’. Kunstneriske strategier 1880-1892», utstillingskatalog, 2008. 227.
  • Templeton, Joan. Munch’s Ibsen. A painter’s visions of a playwright. Seattle: Museum Tusculanum Press og University of Washington Press, 2008. 13–4.
  • Yvenes, Marianne, et al., red. Edvard Munch i Nasjonalmuseet. Oslo: Nasjonalmuseet, 2008. 7–8, 16, 18.
  • Weinstein, Arnold. Northern arts: the breakthrough of Scandinavian literature and art, from Ibsen to Bergman. Princeton: Princeton University Press, 2008. 317–8.
  • Bjerke, Øivind Storm. «The Sick Child. Form as content», i «Edvard Munch. An anthology», 2006. 65–6.
  • Clarke, Jay. «Originality and repetition in Edvard Munch’s ‘Sick Child’», i «Edvard Munch. An anthology», 2006. 45–6.
  • Müller-Westermann, Iris. Munch själv. Utstillingskatalog. Stockholm: Moderna Museet, 2005. 23.
  • Bjerke, Øivind Storm. «Il maestro del ‘non finito’», i «Munch 1863-1944», utstillingskatalog, 2005. 22–3.
  • Lange, Marit. «Munch as Portrait Painter», i «Edvard Munch: The Frieze of Life», utstillingskatalog, 2004. 128.
  • Galleri Kaare Berntsen. Høstutstillingen 2004. Oslo: Kaare Berntsen, 2004. 46.
  • Lange, Marit. «Munch’s Self-Portraits», i «Edvard Munch: The Frieze of Life», utstillingskatalog, 2004. 117.
  • Gott, Ted. «Love’s Labour - The Frieze of Life», i «Edvard Munch: The Frieze of Life», utstillingskatalog, 2004. 34.
  • Cross, Elizabeth. «Edvard Munch - Reshaping the World», i «Edvard Munch: The Frieze of Life», utstillingskatalog, 2004. 14.
  • Ormhaug, Knut. «Angst and Melancholy», i «Edvard Munch: The Frieze of Life», utstillingskatalog, 2004. 56.
  • Woll, Gerd. «A Good Picture Never Vahishes. The Artist and His Effects», i «Edvard Munch: The Frieze of Life», utstillingskatalog, 2004. 22, 24.
  • Stone, Rose. «Death in the Sickroom», i «Edvard Munch: The Frieze of Life», utstillingskatalog, 2004. 62–3.
  • Lange, Marit. «Barn og Ungdom», i «Portrett i Norge», utstillingskatalog, 2004. 83.
  • Buchhart, Dieter. «Das verschwinden im Werk Edvard Munchs. Experimente mit Materialisierung und Dematerialisierung». [upublisert avhandling, doktorgrad]. Universität Wien, 2004. 29–30.
  • Schröder, Klaus Albrecht, et al., red. Edvard Munch. Thema und Variation = Edvard Munch. Theme and Variation. Utstillingskatalog. Wien: Albertina, 2003. 249.
  • Vigtel, Gudmund. «The Impact of Early Munch», i «After the Scream. The Late Paintings of Edvard Munch», utstillingskatalog, 2002. 18–9.
  • Hansen, Jan-Erik Ebbestad. «Munch», i «Mesterverk. Odd Nerdrums kanon», 2002. 233–4.
  • Schneede, Uwe M. Die Geschichte der Kunst im 20. Jahrhundert: von den Avantgarden bis zur Gegenwart. München: Beck, 2001. 11, 12, 16.
  • Aslaksby, Trond. «The Sick Child - a closer look», i «Conservare necesse est. Festskrift til Einar Plahter på hans 70-årsdag», 1999. 139.
  • Plahter, Leif Einar. «Beneath the surface of Edvard Munch. Technical examinations of four paintings by Edvard Munch», i «Conservare necesse est. Festskrift til Leif Einar Plahter på hans 70-årsdag», 1999. 111–2.
  • Plahter, Leif Einar. Munch under overflaten: teknisk undersøkelse av fire malerier av Edvard Munch. utstillingskatalog. Oslo: Nasjonalgalleriet, 1994. 3–10.
  • Messel, Nils. «Edvard Munch and his critics in the 1880s». Kunst og kultur 77, nr. 4 (1994). 222–3.
  • Bischoff, Ulrich. Edvard Munch. 1864-1944. Köln: Benedict Taschen, 1993. 10–1.
  • Nasjonalgalleriet, red. Norske malerier. Katalog. Oslo, 1992. 336.
  • Plahter, Leif Einar. «Det syke barn: spekulasjoner og fakta om maleriets opprinnelige utseende». Kunst og kultur 75, nr. 2 (1992). 85–6.
  • Eggum, Arne. «Den unge Munch i lys av den franske naturalismen og impresjonismen», i «Munch og Frankrike», utstillingskatalog, 1991, [33-61]. 47–8.
  • Skedsmo, Tone. Edvard Munch. Utstillingskatalog. Essen: Museum Folkwang Essen, 1987. 100–1.
  • Eggum, Arne. Munch og fotografi. Oslo: Gyldendal, 1987. 30–1.
  • Skedsmo, Tone. «Tautrekking om ‘Det syke barn’». Kunst og kultur 68, nr. 3 (1985). 184–5.
  • Thurmann-Moe, Jan. «Note sulla tecnica pittorica di Edvard Munch», i «Munch», utstillingskatalog, 1985. 71.
  • Bruno, Gianfranco. «Edvard Munch - il poema dell’immaginario», i «Munch», utstillingskatalog, 1985. 29–30.
  • Heller, Reinhold. Munch: his life and work. London: John Murray, 1984. 31–2.
  • Schneede, Uwe M. Das kranke Kind. Arbeit an der Erinnerung. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 1984.
  • Eggum, Arne. Edvard Munch: malerier, skisser og studier. Oslo: Stenersen, 1983. 44–5.
  • Skedsmo, Tone, red. Norske mesterverker i Nasjonalgalleriet. Oslo: J. M. Stenersens forlag, 1981. 90–1.
  • Buenger, Barbara C. «Edvard Munch looks at children: two paintings lent to the Elvehjem by the Munch Museum». Elvehjem Museum of Art Bulletin 1978–80 (1980). 43–4.
  • Eggum, Arne. «The Theme of Death», i «Edvard Munch. Symbols and Images», utstillingskatalog, 1978, [143-183]. 145–6.
  • Plahter, Leif Einar. «Det syke barn og Vår. En røntgenundersøkelse av to Munch-bilder». Kunst og kultur 57, nr. 2 (1974). 103–4.
  • Thue, Oscar. «Edvard Munch og Christian Krohg». Kunst og kultur, nr. 4 (1973). 245–6.
  • Nasjonalgalleriet, red. Katalog over norsk malerkunst: med 158 illustrasjoner. Oslo, 1968. kat.nr. 1256.
  • Svenæus, Gösta. Edvard Munch: das Universum der Melancholie. Lund: Vetenskaps-societeten, 1968. 64, 67.
  • Langaard, Johan H. «Munch og Baudelaire». Oslo kommunes kunstsamlinger. Årbok 1852–1959, 1960. 26–7.
  • Nasjonalgalleriet, red. Katalog over norsk malerkunst. Oslo, 1950. kat.nr. 1048.
  • Romdahl, Axel. «Edvard Munch som expressionist». Tidskrift för konstvetenskap, 1947. 168–9.
  • Romdahl, Axel. «Edvard Munchs stil: et utkast till en undersökning». Kunst og kultur 29, nr. 3–4 (1946). 88.
  • Stenersen, Rolf. Edvard Munch: Nærbilde av et geni. Oslo: Gyldendal, 1945. 16, 29–3, 153.
  • Nasjonalgalleriet, red. Norsk malerkunst i Nasjonalgalleriet. Oslo, 1933. kat.nr. 939.
  • Thiis, Jens. Edvard Munch og hans samtid: Slekten, livet og kunsten, geniet. Oslo: Gyldendal, 1933. 132–133.
  • Munch, Edvard. Livsfrisens tilblivelse. Kristiania: E. Munch, 1928. 10.
  • Nasjonalgalleriet, red. Edvard Munch. Utstillingskatalog. Oslo, 1927. kat.nr. 22.
  • Nilssen, Jappe. «Edvard Munch 163 - 12. desember - 1913». Kunst og kultur 4 (1913). 86–7.
  • Thiis, Jens. «Edvard Munch. I. Om inholdet i hans kunst (1901). II. Om utviklingslinjen i hans kunst (1913)». Kunst og kultur 4 (1913). 69–70, 74.
Del av utstilling:
Munch 150, 2013
Livets dans. Samlingen fra antikken til 1950, 2011 - 2019
Edvard Munch. Det syke barn. Historien om et mesterverk, 2009
Olaf Schous gaver til Nasjonalgalleriet, 1987 - 1988
Jubileumsutstilling 1814–1964, 1964
Edvard Munch, 1927
Edvard Munch, 1907
Edvard Munch - Maleriudstilling, 1897
Edouard Munch, 1896
Edvard Munch, 1896
Edvard Munch, 1895
Edvard Munch, 1895
Edvard Munchs utställning, 1894
Sonderausstellung des Malers Eduard Munch, 1893
Sonderausstellung des Malers Eduard Munch, 1893
Eduard Munch's samlede arbejder, 1893
Sonderausstellung des Malers Eduard Munch, 1893
Sonderausstellung des Malers Eduard Munch, 1892
Sonderausstellung des Malers Eduard Munch, 1892
Sonderausstellung des Malers Eduard Munch, 1892
Sonderausstellung des Malers Eduard Munch, 1892 - 1893
Edv. Munchs Maleriudstilling, 1889
Kunstudstillingen, 1886
Påskrifter:
Primær, Signatur, nede høyre: E. Munch
Ervervelse:
Ervervet 1931
Provenance:
Tidligere eier, Christian Krohg
Tidligere eier, Olaf Schou
Tidligere eier, Harald Nørregaard, usikker
Tidligere eier, Christian Krohg
Tidligere eier, Oda Krohg
Eier og samling:
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Billedkunstsamlingene
Foto:
Børre Høstland/Høstland, Børre