Badende mann

  • Kunstner: Edvard Munch
  • Datering: (1918)
  • Betegnelse: Maleri

Utstilt i: Rom 063 Samlingspresentasjonen - Livskraft

Om verket

Bademotiver var utbredte rundt forrige århundreskifte. Kuropphold var på moten og man hyllet idrett, nudisme og den frie naturs helsebringende virkninger. Det å bade i sjø og hav ble betraktet som en renselse – solen opplevdes som en fornyende livskraft.

I bildet ser vi en viril, muskuløs, naken mann stige opp fra et friskt blågrønt hav etter et sjøbad. Maleriet kan avleses som en refleksjon av datidens ”vitalisme” – en strømning basert på ideen om en magisk livskraft i alt levende. Denne strømningen fant sitt billedmessige uttrykk spesielt i dynamiske motiver av nakne menn eller gutter.

Som kulturelt fenomen var vitalismen en reaksjon mot samtidens dekadanse, og industrialismens storbyer med sine livsformer. I stedet for kjølig fornuft og naturvitenskapelig teknikk, valgte vitalismen heller instinkt og intuisjon. Nøkkelen til et bedre liv var å finne i det landlige, naturlige og sunne.

Bildet var en gave fra kunstneren til Nasjonalgalleriet i 1927.

Tekst: Nina Denney Ness

Fra "Edvard Munch i Nasjonalmuseet", Nasjonalmuseet 2008, ISBN 978-82-8154-034-7

Kunstner/produsent

Edvard Munch

Billedkunstner, Maler, Grafiker, Fotograf, Tegner

Født 12.12.1863 i Løten, Hedmark, død 23.01.1944 i Oslo

Edvard Munch jobbet som kunstner i over seksti år. Han var idérik, ambisiøs og arbeidsom. Han laget nærmere totusen malerier, hundrevis av grafiske motiver og tusenvis av tegninger. I tillegg skrev han dikt, prosa og dagbøker. Skrik, Madonna, Døden i sykeværelset og de andre symbolistiske bildene fra 1890-årene har gjort ham til en av vår tids mest berømte kunstnere. 

«Bli ikke kunstner!»  

Edvard ønsket tidlig å bli kunstner, og det var ingen tvil om at han hadde talent. Men faren hans nektet ham å følge drømmen, og Edvard begynte derfor å studere til ingeniør. Men allerede etter ett år valgte han å trosse sin far, og byttet ut ingeniørskolen med Den Kongelige Tegneskole i Kristiania.  

Talentfull og provoserende bohem 

Det var åpenbart for alle i det norske kunstmiljøet at den unge mannen var et sjeldent talent. I 1883, 20 år gammel, debuterte han på Høstutstillingen. I 1886 ble Munch kjent med forfatteren og anarkisten Hans Jæger, Kristiania-bohemens lederskikkelse. Bohem-miljøet overbeviste Munch om at kunsten måtte fornye seg for å nå ut til folk, og for å bety noe i deres liv. Samme år stilte han ut maleriet Det syke barn. Det skapte debatt! 

Modigheten førte til gjennombrudd 

Noen uttalte at Det syke barn var genialt, mens andre mente det var uferdig og at det ikke hadde noe på en utstilling å gjøre. I dag regnes dette som Munchs gjennombrudd. Her viste han selvstendighet og vilje til å gå nye veier.  

Med ett stikkord kan vi si at kunstnerskapet herfra og til hans siste penselstrøk preges av eksperimentering. Munch brydde seg ikke om etablerte «regler» for såkalt god kunst. Hans teknikker innen både maleri og grafikk var nyskapende.   

Fra menneskets følelsesliv, til jordbruk og landskap 

Henrik Ibsens dramaer om menneskets eksistensielle utfordringer inspirerte Munch. Temaer som død, kjærlighet, seksualitet, sjalusi og angst, stod sentralt i hans tidlige bilder. Noen temaer sprang ut av personlige erfaringer. For eksempel kan Døden i sykeværelse og Det syke barn knyttes til hans erindring om morens og søsterens sykdom og tidlige død. 

Etter 1910 valgte Munch et roligere og tilbaketrukket liv. Med eget gårdsbruk både på Ekely og i Hvitsten fant han helt nye motiver, som jordbruk, arbeidsliv og landskap. Mannen i kålåkeren er et typisk eksempel fra denne tiden. 

Verksinfo

Datering:
(1918)
Andre titler:
Bathing Man (ENG)
Betegnelse:
Materiale og teknikk:
Olje på lerret
Teknikk:
Materiale:
Mål:
  • H 160 cm x B 110 cm
Emneord:
Klassifikasjon:
Motiv:
Motivtype:
Ervervelse:
Gave fra kunstneren, innkommet 1927
Inventarnr.:
NG.M.01699
Registreringsnivå:
Enkeltobjekt
Eier og samling:
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Billedkunstsamlingene
Foto:
Høstland, Børre