Den Nationale Scene. Foto: Svein-Magne Tunli
  • 6.–7. desember 2019

Opplev kunst og kultur i Bergen

Velkommen til vinterens Vennetur som går til Bergen. I år er Bergen verdens Munch-hovedstad. Vi tar turen til KODE og får omvisning i utstillingen «Edvard Munch. I oss er verdener». Det legges også opp til et besøk på Troldhaugen med omvisning i Edvards Griegs berømte villa og egen konsert for Vennene i Troldsalen. Vi besøker også Bryggens Museum og Den Nationale Scenes Teaterkjeller og opplever forestillingen PeerGynt DUB.

Med oss som veiviser har vi Nasjonalmuseets kurator Mai Britt Guleng. Hennes forskning er primært rettet mot Edvard Munch, kunsthistoriografi og norsk maleri og skulptur fra det 19. århundre. 2006–2011 var hun førstekonservator ved Munchmuseet, og hun var en av kuratorene for Munch 150-utstillingen i Nasjonalgalleriet og Munchmuseet i 2013. Mai Britt vil gi oss kjærkomment kunstfaglig påfyll under turen. Det er bare å glede seg – vi får det beste.

Tone Vesti Wilse fra Nasjonalmuseets Venner er med som reiseleder og legger alt til rette for gruppen.

Vi har meget begrenset med plasser på turen, særlig gjelder det enkeltrom, så vær rask med din påmelding. For spørsmål eller hjelp til påmelding, kontakt vår samarbeidspartner Reiseakademiet i Fredrikstad på telefon 90 55 71 60 eller på e-post til wiggo@reiseakademiet.no

Velkommen til en ny og spennende kulturreise med Nasjonalmuseets Venner!

Dagsprogram fredag

KODE 2: «Edvard Munch. I oss er verdener»

Avreise fra Oslo Gardermoen med SAS kl. 9.15 direkte til Bergen Flesland med ankomst kl. 10.10. Her venter vår buss og vi setter kursen direkte mot vårt første museumsbesøk, KODE 2.

Her blir vi møtt av KODEs direktør Petter Snare som ønsker velkommen og gir oss en kort introduksjon om KODE før vi går inn i utstillingen «Edvard Munch. I oss er verdener». Tittelen er hentet fra en av Munchs egne tekster, som gir et poetisk uttrykk for kunstnerens sykliske livsanskuelse:

«Intet er litet intet er stort – I os er verdener. Det smaa deler sig i det store. Det store i det smaa – en bloddraape en verden med solcentrer og kloder. Havet en draape. En liden del av et legeme.»

KODE 1: «Sølvskatter»

Vårt neste museumsbesøk blir i KODE 1, hvor vi ser det ypperste av bergensk gullsmedkunst gjennom 500 år.

Utstillingen «Sølvskatter» rommer 600 gjenstander i sølv og gull. Bergen har siden 1500-tallet vært et viktig senter for produksjon av kunst- og bruksgjenstander i gull og sølv.

Bergens gullsmedkunst var på et internasjonalt nivå i tider da det fantes lite annen kunst i Norge. Bergens Gullsmedlaug, etablert i 1568, var del av et internasjonalt håndverksfellesskap som sikret høy kvalitet på gjenstandene. Men uten mat og drikke duger vi ikke. Det blir lunsj i Bien Centro. Pizzaen bakes i en vedfyrt ovn, bygget av Stefano Ferrarra fra Napoli, noe som gjenspeiles i pizzaene vi får servert.

Det blir litt tid til vandring på egenhånd før vår buss bringer oss til vårt bosted Clarion Hotel Admiral som ligger meget sentralt og i gangavstand til de fleste severdigheter i Bergen. Se deres nettsted.

Teatermiddag og forestilling

En spennende dag avsluttes med en frivillig teatermiddag og forestillingen PEERGYNT DUB – Et musikalsk-visuelt hørespill» i Teatersalen (Den Nationale Scene). Dramatiker og regissør Tore Vagn Lid er prisbelønt for sin måte å lage teater på, og med et team av skuespillere, musikere og visuelle kunstnere undersøkes nå Ibsens «Peer Gynt» i et spenn mellom skuespill, hørespill og konsert.

Dagsprogram lørdag

Bryggens Museum

Etter en lang og god frokost, er vi på vei til Bryggens Museum. Her vil museumspedagog Knut Høiaas introdusere oss for den nyåpnede utstillingen som forteller historien om da Bergen ble en by og hvordan den siste brannen på Bryggen i 1955 åpnet for store arkeologiske utgravninger. Hundretusenvis av gjenstander ble gravd fram, og mange av de viktigste er utstilt i museet i dag. Gjenstandene forteller om handel og hverdagsliv i middelalderen. Den store samlingen runeinnskrifter gir et innblikk i vanlige folks tanker og handlinger i den største norske middelalderbyen.

Vi går samlet tilbake til hotellet hvor bussen står og venter og bringer oss til Troldhaugen og dagens høydepunkter.

Troldhaugen

Troldhaugen består i dag av Villaen, Komponisthytten og ekteparet Griegs gravsted, så vel som et moderne museumsbygg og konsertsalen Troldsalen.

Grieg omtalte ofte Troldhaugen som sitt beste opus. Sommeren 1884 skrev han om eiendommen på Hop: «hvor det er skjønnere enn skjønnest... Et nytt opus, det beste jeg har prestert. Intet opus har fylt meg med større begeistring…». På programmet står en deilig lunsj, konsert i Troldsalen og omvisninger i Griegs Villa. Det blir også tid til litt vandring på egenhånd før bussen tar oss til flyplassen.

Hjemreise

Avreise fra Troldhaugen ca. kl. 16.00. Flyavgang fra Bergen Flesland kl. 18.15 direkte til Oslo Gardermoen med ankomst kl. 19.10.