Frogner Kino
  • 1. desember 2020
  • Frogner kino

Utsatt! Ny dato kommer.

Dette arrangementet er dessverre utsatt på grunn av nye smittevernregler i Oslo. Du finner mer info om hvordan Nasjonalmuseet berøres av nye retningslinjer for smittevern her.

Meld deg inn

Oslo-Filharmoniens Venner og Nasjonalmuseets Venner inviterer sammen til konsert og billedkåseri tirsdag 1. desember kl. 17.00 i Frogner kino.

Nasjonalmuseets kurator Øystein Ustvedt forteller om Mark Rothkos (1903‒1970) forhold til musikk ‒ og om sin egen absolutte drømmeutstilling. Var Rothko det tjuende århundres svar på Leonardo Da Vinci eller sin tids Rembrandt?

Strykekvartetten fra Oslo-Filharmonien fremfører stykker av Rothkos tre foretrukne komponister Haydn, Mozart og Schubert. Rothkos fremste ambisjon var å føre frem maleriet på linje med musikk og diktning.

Mark Rothko opplevde jødeforfølgelse tett på kroppen. Åtte år gammel flyktet han fra Litauen til USA. Etter flere tiår som fattig, søkende kunstner, slo han gjennom rundt 1950 og ble en av The New York Schools fremste kunstnere. I dag ruver han som en foregangsmann for den abstrakte ekspresjonismen, elsket for sine skimrende fargefelt.

Det vil bli servert forfriskninger.

Velkommen!

I tråd med myndighetenes anbefalinger har Frogner Kino utarbeidet et sett med smittevernsrutiner, slik at alle er sikret en god og trygg kinoopplevelse.