Maleri av gutt med sekk med ryggen til som kikker på et glitrende slott langt borte i horisonten
Theodor Kittelsen, «Langt, langt borte så han noe lyse og glitre», 1900.
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland
  • 3. oktober 2021
  • Norge rundt med Nasjonalmuseet – Kittelsens kunstnerhjem Lauvlia

Opplev Theodor Kittelsens Lang, langt borte så han noe lyse og glitre i Kittelsens kunstnerhjem i Lauvlia!

I 1900 maler Theodor Kittelsen en serie på tolv bilder basert på Peter Chr. Asbjørnsens nedtegnete folkeeventyr Soria Moria slott. Hovedpersonen er Askeladden, og det mest kjente motivet er Langt, langt borte så han noe lyse og glitre. Her ser vi Askeladden i et norsk fjellandskap – han står med en stor ryggsekk og skuer mot noe i det fjerne. Er det Soria Moria han ser, eller er det rett og slett en fjelltopp badet i sol?

Fra 1899 til 1909 bor Kittelsen i Lauvlia på Prestfoss i Sigdal. Mye tyder på at dette er en produktiv og god periode i Kittelsens liv. 3. oktober kommer Langt, langt borte så han noe lyse og glitre «hjem» til kunstnerens gamle hjem Lauvlia.

Prosjektet er et samarbeid mellom Lauvlia – Th. Kittelsens kunstnerhjem, Buskerudmuseet, Buskerud teater og Nasjonalmuseet.

Velkommen til et kunstmøte Langt, langt borte!
Programmet starter hver hele time kl 11:00/12:00/13:00/14:00/15:00 (varighet 30 min).

Kl 11.00: Velkommen ved Karin Hindsbo

• Presentasjon av maleriet ved seniorkurator formidling Ellen Lerberg fra Nasjonalmuseet.
  • Fortellerstund ved skuespillerne Petter Winther og Herman Bernhoft fra Buskerud Teater.

Påmelding til programmet sendes til post@lauvlia.no

Maleriet vises i tidsrommet kl. 11–16. Visningen er gratis og åpen for alle. Publikum uten påmelding vil få tilgang til maleriet utenom presentasjonene. Antallet besøkende tilpasses gjeldende smittevernregler.

Se Facebookarrangementet her

Norge rundt med Nasjonalmuseet

Denne sommeren og høsten skal flere kjente verk fra Nasjonalmuseets samling reise Norge rundt og vises fram på steder som de har en spesiell tilknytning til. Alle landets fylker vil få besøk av kunst- eller designskatter. I noen tilfeller vises kunstverket på stedet der det ble skapt, mens i andre tilfeller er det motivet eller kunstneren som har en tilknytning til stedet.

Kunsten kommer hjem

Norge rundt med Nasjonalmuseet inngår i Kunsten kommer hjem, Nasjonalmuseets program for 2021. I løpet av året inviteres publikum til å oppleve sentrale verk fra museets samling på visningssteder som Kunstnernes Hus, Blaafarveværket, Dronning Sonja KunstStall og Teknisk Museum.

Det nye Nasjonalmuseet åpner 2022

Når det nye Nasjonalmuseet åpner 11. juni 2022, vil du kunne se flere verk av Theodor Kittelsen. Vi ser fram til å ønske deg velkommen til det nye Nasjonalmuseet.

Se mer info om maleriet i samlingen på nett

Presseomtale