Nakens kvinnes bryster sensurert av et sort banner som sier "Brystvorta 2021"
Redigert Edvard Munch, «Madonna», 1894–1895.
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland, Redigering: Metric
  • 8. mars 2021
  • Strømmes direkte på Facebook og YouTube

Meld deg gjerne på i Facebook-arrangementet.

Nasjonalmuseet har flere ganger blitt sensurert i sosiale medier når vi har ønsket å vise kunst som avbilder en naken kvinnekropp. Magasinet Altså ble kastet ut av Facebook da de viste et bilde av en brystkreftoperert kvinne. Hvorfor provoserer fortsatt motiver som viser den nakne kvinnekroppen?

En skulptur av kunstner Juliana Notari i form av en 33 meter lang vagina i en åsside vekker harme og beundring i Brasil. Ved Manchester Art Gallery tok de i 2018 ned John William Waterhouses berømte “Hylas and the Nymphs” (1896) fra museumsveggen. Motivet viser en mytologisk scene hvor Hylas blir fristet av syv nakne kvinner. Det ble ifølge galleriet tatt ned i et forsøk på å starte debatt. I stedet ble de møtt med beskyldninger om sensur.

På nett finnes det mange eksempler på utestengelse og sensur fordi det strider mot retningslinjer som er satt av de sosiale mediene. I de fysiske museene lever fortsatt de nakne kvinnekroppene i kunsten fritt. Eller?

Velkommen til denne direktesendte lunsj-samtalen med kunstner Maria Pasenau, komiker og medeier i Altså, Sigrid Bonde Tusvik, forfatter og SoMe-ekspert Ida Jackson, samlingsdirektør Stina Högkvist og journalist og ordstyrer for dette arrangementet; Kadra Yusuf!

Arrangementet ble sendt her og i Facebook-arrangementet fra kl. 12, 8. mars.

Se opptaket av arrangementet fra 8. mars.

Jobber ... Jobber ...

Om deltagerne

Maria Pasenau er en kunstner som jobber i Oslo, og har studert ved Norsk fotografiskole i Trondheim. Hun har mange utstillinger i beltet, både i Norge og utenlands. Hun har gitt ut flere fotobøker og er den yngste kunstneren som har blitt kjøpt inn av Nasjonalmuseet. Hun bruker ofte sin egen avkledde kropp i sin kunst.

Sigrid Bonde Tusvik er feminist, komiker, spaltist og medeier i magasinet Altså. Hun har en litt anmassende stemme i samfunnsdebatten og er kjent for sin skamløshet i podcasten Tusvik&Tønne, med kollega Lisa Tønne.

Ida Jackson er en bestselgende forfatter og Internett-heks. Hun har kombinert kultur & næring i over ti år, og har skrevet om onani, andre verdenskrig - og Brillebjørn. Det siste bildet hun delte som ble sensurert på Facebook, var av tarotkortet "Stjernen".

Stina Högkvist er samlingsdirektør i Nasjonalmuseet. Hun har jobbet som kurator ved Nasjonalmuseet siden 2006. Högkvist er utdannet kunsthistoriker fra Universitetet i Uppsala og har en master ved kuratorprogrammet til Konstfack i Stockholm, samt mange års erfaring som kunstkritiker og skribent.

Kadra Yusuf er journalist og researcher og feminist. Hun har fått flere priser for sitt engasjement, blant annet Fritt ords honnør, Zola-prisen og LOs likestillingspris. VG kåret henne i anledning Grunnlovsjubileet i 2014 til en av de 100 viktigste nordmennene som har levd i perioden 1814–2014, blant annet for sin TV 2-dokumentar hvor hun brukte skjult kamera og mikrofon for å avsløre at norske imamer oppfordret kvinner til å la seg omskjære.