© Waledkhani, Gelawesh/BONO
Foto: Kulturbyrået Mesén
  • 23. mars 2021
  • Nettarrangement

Bli med på digitalt tegneverksted med kunstner Gelawesh Waledkhani!

I dette verkstedet tar vi utgangspunkt i et fotografi du har selv. Gelawesh vil vise hvordan du kan overføre et lite bilde opp til 1:1-størrelse. Vi skal bruke tusj i ulike tykkelser for å skape form på store akvarellark. Kurset passer best for deg som har tegnet litt fra før.

Som norsk-kurdisk kunstner har Gelawesh Waledkhani med seg et personlig blikk på utsatte gruppers kamp for frihet og likeverd. Over flere år har hun utviklet en tegneprosess der tid spiller en stor rolle. Hun lager ofte detaljerte portretter i store formater. Med snirklete tusjstreker som minner om kurdernes egen vevingsteknikk, skildrer hun en verden der ytringsfrihet, menneskerettigheter og fred ikke er selvsagte verdier. Waledkhani broderer også med sitt eget hår, da blir det politiske fysisk og kroppslig.

Dette tegneverkstedet er en del av serien «Streken». «Streken» arrangeres av Nasjonalmuseet i samarbeid med forskjellige kunstnere som arbeider med tegning. På programmet for våren 2021 står kunstnerne Morten Kildevæld Larsen, Gelawesh Waledkhani, Esther Maria Bjørneboe og Øyvind Torseter. Med denne serien ønsker vi at du skal få nye perspektiver på hva tegning er og kan være.