maleri urskog, gul himmel
August Cappelen, «Utdøende urskog», 1852.
Foto: Nasjonalmuseet / Jacques Lathion
  • 22. april 2021
  • Direkte på Facebook og YouTube

Samtalen sendes direkte via Facebook-arrangementet og på YouTube.

Gjennom alle tider har kunstnere latt seg fascinere av naturen. Noen har nærmest sagt vært besatt av å gjenskape den – nøkternt, sublimt eller storslagent. Fra Peder Balkes stormende norskekyst og Lars Hertervigs lysende landskaper, til Kitty Kiellands langstrakte myrlandskap og August Cappelens døende urskoger. De malte alle de samme landskapene – om og om igjen. Hvorfor var kunstnerne så opptatt av disse naturtypene? Finner vi fortsatt disse landskapene i den norske naturen i dag?

I dag forteller fortidens malerier oss mye om synet på naturen og dens mangfold. Bildene sier oss også noe om det som har gått tapt. I denne direktesendte samtalen, på Jordens dag, vil vi se på kunstens rolle i klimakampen og hvordan kunsthistorien speiler en natur i stadig endring.

Deltagere i samtalen er klimaaktivist Gina Gylver, kunstner og landskapsarkitekt Elin T. Sørensen, biolog Dag O. Hessen og klimapsykolog Ragnhild Nilsen. Kurator formidling i Nasjonalmuseet, Nina Denney Ness, er ordstyrer.

Velkommen! 💚

Se opptaket fra direktesendingen her:

Jobber ... Jobber ...