skulptur
  • 19. mai 2021
  • Nettarrangement
  • På engelsk

Granittskulpturen «Kvinne fremstilt som Isis» er et av de eldste verkene i Nasjonalmuseets samling, og vises nå i utstillingen «Kunstaudiens. Nasjonalmuseet i Kunststallen». I antikken var den egyptiske gudinnen Isis kjent og tilbedt i store deler av Europa og Asia i tillegg til opprinnelseslandet Kemet - det gamle Egypt. Hva gjør denne skulpturen relevant i dag?

Som kunstner er Nicole Rafiki opptatt av kunstverkets kontekst, og hva som skjer med en gjenstand når det fjernes fra sin opprinnelse. I denne samtalen vil Rafiki og kurator i Nasjonalmuseet, Cynthia Osiecki, diskutere Isis-dyrkelsen som spredde seg til store deler av den gresk-romerske verden, og dele tanker om betydningen av skulpturen for vår egen tid.

Nicole Rafiki er en kunstner og kurator med base i Oslo. Hennes arbeid utfordrer stereotype skildringer av rom, kontekster og mennesker som er berørt av konflikter relatert til migrasjon. Hun har hatt utstillinger i Oslo, Trondheim og Bergen og var i 2020 festivalkunstner for Oslo World. Rafiki er også assisterende kurator i Unge Kunstneres Samfund. I sommer kuraterer og deltar hun i «Good Mourning» - et kunstprosjekt til minne om 22. juli på Interkulturelt museum.

Arrangementet er en del av formidlingsprogrammet til utstillingen «Kunstaudiens. Nasjonalmuseet i Kunststallen». Utstillingen er midlertidig stengt på grunn av smitteverntiltak i Oslo, men vi håper at vi kan åpne for fysiske besøk så snart som mulig.

Samtalen foregår på engelsk og sendes direkte her og fra Facebook.

Se opptaket fra direktesendingen her

Jobber ... Jobber ...