Peder Pedersen Aadnes, dekor på spiss-slede, 1770-80
  • 1. juli 2021
  • Norge rundt med Nasjonalmuseet – Lands museum, Dokka

Opplev en unik vintersportsbil fra tiden før bilen! En kostbar bil er et velkjent statussymbol. Slik var det på 1700-tallet også, men den gangen handlet det om bærestoler, vogner og sleder.  Dette blir en unik mulighet for å se sleden som er et hovedverk i 1700-tallets kunst i Norge, malt av Peder Aadnes.

I  1770-årene bestiller en suksessrik person denne spiss-sleden, åpenbart for å vise seg fram. Den smarte enseteren er i tidens rokokkostil med dynamisk, svungen linjeføring og vakre, utskårne ornamenter. Sledens bestiller gir kunstmaleren Peder Pedersen Aadnes fra Søndre Land oppdraget med å dekorere den. Aadnes forvandler sleden til å bli en unik doning i moteriktige farger som sambygdingene vil snu seg etter.

På programmet står guiding om sleden, og i Tomle-salene som også er dekorert av Peder Aadnes. Motivlakkerer Glenn Andersen (The Paint Man) lakkerer nåtidens slede – et bilpanser. Tradisjonsmusiker Ole Ålstad Braaten spiller langeleik. Det blir tegnekonkurranse for barn og kjøring med hest og vogn.

Norge rundt med Nasjonalmuseet

Denne sommeren skal flere kjente verk fra Nasjonalmuseets samling vises fram på sitt «hjemsted», og alle landets fylker vil få besøk. I noen tilfeller vises kunstverket på stedet der det ble skapt, mens i andre tilfeller er det motivet eller kunstneren som har en tilknytning til stedet.

Nye Nasjonalmuseet åpner i 2022

Når Nasjonalmuseets nye bygning i Oslo åpner i 2022, kan du se igjen denne «vintersportsbilen» fra gamle dager. Du vil finne den i Rom 9 sammen med et utvalg utsøkte malerier, glass og møbler fra 1700-tallet. Vi gleder oss til å ønske deg velkommen til det nye Nasjonalmuseet og til et gjensyn med denne spesielle sleden.