Fjell med et lite tre i forgrunn
Peder Balke, «Stetind med bjørk», 1864.
Foto: Nasjonalmuseet / Jacques Lathion
  • 28. juli 2021
  • Norge rundt med Nasjonalmuseet – Klatrekafeen i Henningsvær

Opplev Peder Balkes maleri Stetind med bjørkKlatrekafeen i Henningsvær 28. juli.

I 1832 drar Peder Balke på en flere måneder lang studietur i Nord-Norge. Inntrykkene fra denne reisen blir avgjørende for kunsten hans. Igjen og igjen maler han motiver herfra i forskjellige versjoner. Stetind med bjørk (1864) skaper han over tretti år etter reisen. Stetind, som i dag omtales som Norges nasjonalfjell, er gjengitt sterkt forenklet. Fjellet trer spøkelsesaktig fram i tåken og ruver over et forlatt landskap med en ensom bjørk. Maleriet er som et stemningsfullt minne og skildrer naturens storhet.

Programinnslagene gjentas to ganger i løpet av dagen og varer i ca. en time.

Kl. 12.00 og kl. 16.00:

• Minnet om et fjell
    Introduksjon til maleriet ved kunsthistoriker Trine Nordkvelle, Nasjonalmuseet.
  • Exit Stetind – fra opplevelse til bilde
    Hvordan et oppdrag ble til en klatretur opp Stetinds sydvegg ble til et kunstprosjekt. Ved kunstner og klatrer Geir Harald Samuelsen
  • I ly av Stetind – om et sagnomsust kvinnfolk og et gullforgylt sagn.
    Ved forfatter Linda Trast Lillevik

Antallet besøkende tilpasses gjeldende smittevernregler.

Se facebookarrangementet her

Norge rundt med Nasjonalmuseet

Denne sommeren skal flere kjente verk fra Nasjonalmuseets samling reise Norge rundt og vises fram på steder som de har en spesiell tilknytning til. Alle landets fylker vil få besøk av kunst- eller designskatter. I noen tilfeller vises kunstverket på stedet der det ble skapt, mens i andre tilfeller er det motivet eller kunstneren som har en tilknytning til stedet.

Kunsten kommer hjem

Norge rundt med Nasjonalmuseet inngår i Kunsten kommer hjem, Nasjonalmuseets program for 2021. I løpet av året inviteres publikum til å oppleve sentrale verk fra museets samling på visningssteder som Kunstnernes Hus, Blaafarveværket, Dronning Sonja KunstStall og Teknisk Museum.

Når det nye Nasjonalmuseet åpner i Oslo 11.6.2022, vil du kunne se en annen variant av motivet: Stetind i tåke. Det vil vises i Rom 43 sammen med andre kunstverk fra 1800-tallets romantiske landskapskunst, samlet under overskriften Naturens kraft. Vi ser fram til å ønske deg velkommen til det nye Nasjonalmuseet.