Lars Hertervig, «Borgøya» (utsnitt), 1867
Foto: Nasjonalmuseet / Jacques Lathion
  • 21. august 2021
  • Norge rundt med Nasjonalmuseet – Tysværtunet kulturhus i Aksdal

Antallet besøkende tilpasses gjeldende smittevernregler.

Opplev Lars Hertervigs drømmeaktige Borgøya i Tysværtunet kulturhus i Aksdal 21. august!

En drømmeaktig stillhet preger landskapsmotivet fra kunstnerens fødested, Borgøya i Tysvær i Rogaland. Maleriet er ikke en realistisk naturgjengivelse, men baserer seg på romantikkens grunnidé om den subjektive tolkning. Det er Hertervigs personlige opplevelse av landskapet vi her får presentert. Det største fjellet fremstår som merkelig høyt i forhold til de omkringliggende fjellformasjonene. Fjellets bratte stigning gir et underlig majestetisk uttrykk. Delvis gjemt bak gåtefull tåke, synes fjellet å gli frem fra en disig sky, der det mykt hviler over det blikkstille vannet, som skipene like ved.

Følg arrangementet på Facebook

Program

Maleriet Borgøya (1867) av Lars Hertervig besøker Tysværtunet kulturhus galleri i Aksdal. Tysvær kommunes 16 originalskisser av Lars Hertervig vil også bli vist.

Storsalen kl. 12.30–ca. 13.45

• Holger Koefoed: Hva er det med Lars Hertervigs maleri «Borgøya»?
  • Øystein Ustvedt: Barndommens sted
  • Anders Netland, Ingvar Frøyland og Atle Heskja i samtale: Hvor er øya Borgøya sett fra i Hertervigs maleri og andre lokalhistoriske tema

Litlesalen kl. 10–16

Utenfor kulturhuset, Lars Hertervigs plass kl. 12–14

• Workshop for barn med kunstneren Axel Rios

Norge rundt med Nasjonalmuseet

Denne sommeren skal flere kjente verk fra Nasjonalmuseets samling reise Norge rundt og vises fram på steder som de har en spesiell tilknytning til. Alle landets fylker vil få besøk av kunst- eller designskatter. I noen tilfeller vises kunstverket på stedet der det ble skapt, mens i andre tilfeller er det motivet eller kunstneren som har en tilknytning til stedet.

Kunsten kommer hjem

Norge rundt med Nasjonalmuseet inngår i Kunsten kommer hjem, Nasjonalmuseets program for 2021. I løpet av året inviteres publikum til å oppleve sentrale verk fra museets samling på visningssteder som Kunstnernes Hus, Blaafarveværket, Dronning Sonja KunstStall og Teknisk Museum.

Les mer om verket her.