Blå vase i porselen med malt dekor av blomster
Bing & Grøndahl (produsent), vase, mellom 1895 og 1905
Foto: Nasjonalmuseet
  • 30. august 2021
  • Sendes på Facebook og Youtube
  • På norsk

Hvordan møter vi tingene rundt oss? Hva gjør at noen ting oppleves som vakre, andre som stygge, og andre som interessante? Hvorfor havner noen ting på museum og andre ikke?

Velkommen til en digital omvisning i utstillingen «Kunstaudiens. Nasjonalmuseet i Kunststallen»! Denne kvelden inviterer kunst- og motekulturhistoriker Ragnhild Brochmann og Peder Valle, designhistoriker ved Nasjonalmuseet, til en vandrende samtale i utstillingen. Blant de rundt 80 verkene finner du et utvalg designobjekter og kunsthåndverk fra Nasjonalmuseets samling. Stoler, vaser, glass og servise - ting som en gang er blitt brukt av noen, men som nå står beskyttet under glassklokker, side om side med malerier og skulpturer.

Hva kan de fortelle oss i dag, og hvordan møter vi disse tingene?

• Ragnhild Brochmann er kunst- og motekulturhistoriker og kjent som Estetikeren i Morgenbladet. Hun har de siste årene markert seg som en tydelig stemme i den offentlige diskusjonen om visuell kultur, og er særlig opptatt av hvorfor ting ser ut som de gjør.
  • Peder Valle er designhistoriker og forsker. I sitt doktorgradsprosjekt ser han blant annet nærmere på iscenesettelsen av ‘design’ i en museal setting. Valle har bred kunnskap om Nasjonalmuseets rike samling, og brenner for formidlingen av gjenstandenes hemmelige liv og historie.

Følg arrangementet på Facebook

Arrangementet er en del av formidlingsprogrammet til utstillingen «Kunstaudiens. Nasjonalmuseet i Kunststallen». Les mer om utstillingen