En stor bre bretter seg framover i bildet
Thomas Fearnley, «Grindelwaldgletscheren», 1838
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland
  • 7. september 2021
  • Sendes på Facebook og Youtube

Thomas Fearnleys storslagne maleri av den øvre Grindelwaldbreen i Sveits er basert på en blyanttegning Fearnley utførte på stedet i midten av august 1835. I en tidlig versjon maler Fearnley breen helt ned i forgrunnen, men det gir ikke den virkningen han ønsker. Han gjør derfor flere dramatiserende grep. Blant studiene fra reisen over Alpene finner han to trær som han plasserer i forgrunnen for å skape dybde. Frodig vegetasjon, gressende sauer og en ensom gjeter danner en idyllisk kontrast til de ruvende ismassene. En rovfugl som seiler over breen mellom bratte fjellsider, minner oss om den ville naturens utilgjengelighet.  
  
I denne direktesendte samtalen møter du kunstner Randi Nygård og Trine Nordkvelle, samlingsmedarbeider i Nasjonalmuseet, til en samtale om Thomas Fearnleys Grindelwaldgletscheren (1838), i utstillingen «Kunstaudiens. Nasjonalmuseet i Kunststallen», i Dronning Sonja KunstStall.
 
I likhet med Fearnley har Nygård latt seg inspirere av isbreens dramatiske nærvær. Hun har deltatt på flere bre-ekspedisjoner de siste årene, og utforsker både naturvitenskapelige fakta og hypoteser aktivt i kunstnerskapet. Nygård er også inspirert av det hun omtaler som «den pustende breen», og at biologisk liv i breen gjør at den lever. Eller som en forsker på en av ekspedisjonene hennes sa: «Isbreen er ei stor lunge, og den puster». 
 
Med utgangspunkt i Fearnleys maleri, vil Nygård og Nordkvelle i denne samtalen reflektere over isbreen som kunstnerisk motiv og fenomen da og nå.  

Randi Nygård er kunstner og arbeider med tegning, collage, installasjon og tekst. Hun er blant annet kjent for isbre-«tegninger». Tegningene blir til ved at hun drar hendene sine, innsmurt i kull, over papir som er lagt direkte oppå blåis. Berøringen, strukturene i papiret og formene til den eldgamle isen skaper sammen tegningene. Nygård er generelt opptatt av forholdet vårt til naturen, og hun ønsker å skape både undring og begeistring over livet rundt oss.  

Trine Nordkvelle er utdannet som kunsthistoriker og jobber som samlingsmedarbeider i Nasjonalmuseet. Hun har arbeidet med Thomas Fearnleys kunstnerskap over flere år. Nordkvelle har jobbet tett på museets omfattende samling av Fearnleys tegninger der hun har fått et unikt innblikk i hans studiereiser og kunstneriske utvikling. Hun er opptatt av hvordan Fearnley formidler naturopplevelser i sin kunst og spesielt hans tilnærming til breen som motiv fra forarbeid til ferdig kunstverk. 

Arrangementet sendes direkte på Facebook og YouTube fra Dronning Sonja KunstStall. Du er velkommen til å stille spørsmål i kommentarfeltet underveis. Disse vil bli besvart til slutt i arrangementet.

Det er 20 tilgjengelige fysiske plasser til dette digitale arrangementet. Billettene er gratis. Innslipp for deg med fysisk billett blir kl. 17.10. Samtalen starter kl. 17.30. Skaff deg billett til fysisk oppmøte her. (Noen av setene har begrenset sikt). 

Arrangementet er en del av formidlingsprogrammet til utstillingen «Kunstaudiens. Nasjonalmuseet i Kunststallen». Les mer om utstillingen her.

Se opptaket fra direktesendingen 7. september her

Jobber ... Jobber ...