Den nordiske paviljongen i Venezia. Foto: Ferruzzi, 1962

Arrangementet er dessverre avlyst på grunn av sykdom

Hvordan kan arkitekturen skape en ideell ramme for å vise kunst? Dette var et spørsmål som opptok arkitekten Sverre Fehn. Utstillingspaviljongene han tegnet for verdensutstillingen i Brussel (1958) og Biennalen i Venezia (1962), er i dag kjent verden over.

I det nye Nasjonalmuseet er et eget rom viet til Fehn. Her spiller de to utstillingspaviljongene hovedrollen, men rommet viser også design og maleri som kan relateres til Fehns poetiske modernisme.

I foredraget gir seniorkurator Talette Rørvik Simonsen en smakebit på hva du får se i Fehn-rommet. Blikket rettes ikke bare mot Fehns utstillingsarkitektur og museumsbygg, men også mot husene han tegnet for kunstnere og kunstsamlere.

11. juni 2022 åpner det nye Nasjonalmuseet ved Aker Brygge. «Mot et nytt museum» inkluderer foredrag, samtaler og pop-up-utstillinger. Serien gir et innblikk i det faglige arbeidet som har foregått i kulissene, mens store deler av museet har vært stengt.

Se flere foredrag

Praktisk informasjon

Husk at du må være medlem i Nasjonalmuseets Venner for å kunne delta, og at du kan registrere kun én billett til deg selv. Det er begrenset antall plasser på våre arrangementer, og dessverre ikke mulig å ta med en gjest.

Alle besøkende blir bedt om å overholde de nasjonale føringene for smittevern. Det vil være hånddesinfeksjon tilgjengelig ved inngangen.