Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland
  • 8. oktober–18. desember 2005
  • Kunstindustrimuseet

Utstillingen presenterer 100 gjenstander fra Triennalen i Milanos faste samling, og omfatter et vidt spekter fra den første Vespa kom i 1946 til møbler, lamper og skrivemaskiner av berømte desigenere som Castiglioni, Magistretti og Zanuso.

Italiensk design avløste Scandinavian design som ledende i Europa fra midten av 1960-tallet,og popdesignens fargerike og lekende former ble ensbetydende med italiensk design. Samtidig utviklet "radical design" og "antidesign" seg, som en motvekt til forbrukersamfunnet, med provoserende og politisk ladede uttrykk. Fra anti-gruppen Achimia som ble dannet i 1976, kom blant annet den berømte "Prousts lenestol" av Allesandro Mendini, som ble opptakten til postmodernismen.

Følelsesladede og kommuniserende artefakter

Det postmoderne budskapet kom for fullt med gruppen Memphis som ble etablert av Ettore Sottsass i 1981. Nå lekte man fordomsfritt med ideer og former fra historiske stiler,- ofte med et tilsnitt av humor og ironi. Gjenstandenes rasjonalitet og funksjon var ikke viktige lenger,– de var nå blitt følelsesladede og kommuniserende artefakter. Firmaet Alessi med designere som Aldo Rossi, Michael Graves og Paolo Porthogesi ble dominerende. Etter hvert ble designsystemet verdensomspennende.

Italiensk design til nye høyder

Under 1990-tallet innledet italienske firmaer samarbeide med designere fra hele verden,- som brakte italiensk design til nye høyder.

Dette og meget mer får man se i «Italiensk Design 1945–2000», som for første gang i Norge viser et helhetlig bilde av denne viktige epoken i italiensk design.

Utstillingen er delt inn fem avdelinger:

1945–1960
1960–1970
1970–1980
1980–1990
1980–1990

Kurator: Silvana Annicchiarico
Prosjektleder: Widar Halén