Louise Bourgeois, «Celle VIII» (1998), Louise Bourgeois.
Foto: Nasjonalmuseet / Andreas Harvik
  • 7. august 2014–3. september 2017
  • Museet for samtidskunst

Opplev tre betydelige verk av Louise Bourgeois (1911–2010) i vår permanente Bourgeois-presentasjon. Fransk-amerikanske Bourgeois er en av vår tids viktigste feministiske kunstnere. Hun oppnådde berømmelse sent i livet for sin dristige behandling av alvorlige temaer knyttet til psykoanalyse, spesielt familieforhold og seksualitet.

Familierelasjoner

Et gjennomgående tema i Bourgeois' kunstnerskap er forholdet mellom familiemedlemmer, og særlig kvinnens roller som datter, kone og mor. Men selv om kunstverkene hennes er drevet av bestemte biografiske episoder, forblir de åpne og universelle i symbolikken.

Urene skulpturer

Begge skulpturene i utstillingen er fra slutten av sekstitallet, utført i en periode da Bourgeois jobbet med lateks og leire. Hun var med på å bane vei for abject art, en kunstretning som er knyttet til kroppen, særlig det som anses som urent eller upassende for offentlig visning. Mange feministiske kunstnere utforsket abject art som en respons på diskriminering av kvinnekroppen i patriarkalske samfunn. Noen år senere erklærte Bourgeois seg som åpen feminist og kjempet for å kunne bruke et eksplisitt seksuelt bildespråk.

Avenza Revisited ser ut som en haug med gjørme eller ekskrementer som renner ned fra en klynge av egglignende utvekster. De merkelige formene minner oss ikke bare om egg i et reir, men også deler av menneskets anatomi. De kan særlig gi assosiasjoner til bryster, eller deler av kvinnelige og mannlige kjønnsorganer, som glans, pung og klitoris.

Seksuelle tegninger 

The Family er en serie på tolv tegninger i blå gouache. På hvert bilde ser vi et par – en fyldig gravid kvinne og en mann med erigert penis. Den moderlige kvinneskikkelsen har fem brystlignende elementer rundt halsen. Hun er avbildet forfra og kommuniserer ikke med den mannlige figuren. Hans fallos penetrerer henne fra siden, noe som viser både seksuell interesse og hengivenhet. Samtidig truer han med å punktere hennes enorme ballongmage.

Feministiske motiver

Koldnålsetsningen Sainte Sébastienne viser en løpende kvinnelig figur, gjennomboret av piler og uten hode. Slik endrer hun den kristne historien om martyren Sankt Sebastian ved å gjengi ham som kvinne. Den kvinnelige kroppen er overdrevent seksualisert, med enorme bryster og stor mage og rumpe.  Uten hode og armer er hun ute av stand til å forsvare seg selv, og er sårbar for aggresjon og angrep.

Utvalget av verk i utstillingen viser Bourgeois' kunstneriske bredde og hennes vedvarende interesse for feministiske temaer. Hennes innflytelse på senere kunstnere har vært betydelig.

Kurator: Andrea Kroksnes