Arkitektfirmaet mmw sivilarkitekter as utformet to paviljonger på Tullinløkka – Kunsthallen og Frosken.
Foto: Nasjonalmuseet
  • 28. mai–18. september 2005
  • Nasjonalgalleriet – Tullinløkka

Med utstillingen «Kyss frosken! Forvandlingens kunst» inviterer Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design til sommerens internasjonale storsatsning. De tidligere selvstendige institusjonene Nasjonalgalleriet, Museet for samtidskunst, Kunstindustrimuseet og Arkitekturmuseet er nå slått sammen til Nasjonalmuseet. Dette muliggjør nye utstillingskonsepter og kunstopplevelser, på tvers av tidligere fagområder, bygninger og tradisjoner.

Utstillingen tematiserer et kunstfelt i forvandling og en samtid hvor grenser mellom kunstarter, materialer og teknikker oppheves. En ny visuell kompleksitet er under utvikling internasjonalt, og arkitekturens og kunstens rolle i det kulturpolitiske feltet er endret.

Utstillingspaviljongene

Arkitekturens nye betydning og mulighet for samspill med kunst og kunstopplevelse vektlegges spesielt. Arkitektfirmaet mmw sivilarkitekter as har for anledningen utformet to paviljonger på Tullinløkka, midt i Oslo, der det nye museet skal bygges i fremtiden: Kunsthallen og Frosken. Sistnevnte utstillingspaviljong er en spektakulær oppblåst konstruksjon på nærmere 1400 m2, formet som en kjempemessig frosk. Her installeres nye spesialbestilte verk hvor utforskningen av de flytende grensene mellom arkitektur, design og billedkunst står sentralt.

Kunstnere og designere

Tyve internasjonale kunstnere og designere er invitert til utstillingen: Ana Laura Alaéz, Vanessa Baird, Tracey Emin, Michael Elmgreen, Ingar Dragset, Tone Hansen, Petter Hepsø, Vidar Koksvik, Yayoi Kusama, Irene Nordli, Norway Says, Ole Jørgen Ness, Jorge Pardo, Lars Ramberg, Pipilotti Rist, Julie Skarland, Børre Sæthre, Kara Walker, Magnus Wallin og Katrin Petursdottir Young. I tillegg knyttes forbindelser bakover i tid til verk av Frida Hansen, Valentin Kielland, Edvard Munch og Gerhard Munthe.

Gerhard Munthes Eventyrværelse

Det forrige århundreskiftets tanker om "gesamtkunstverket" og samspillet mellom arkitektur, design og kunst utvikles i utstillingen gjennom dokumentasjon av Gerhard Munthes Eventyrværelse fra1896 (Holmenkollen Turisthotell, som brant 1914). De dekorative elementene i Munthes romutsmykning var inspirert av eventyr, myter og fantasier. Samspillet mellom møbler, veggpaneler og bruksgjenstander var i tråd med datidens forestillinger om det totale kunstverk og gir grunnlag for interessante tanker om sammenheng og brudd i den moderne kunstens historie. En tematikk knyttet til eventyr og dagens populærkultur utforskes også i utstillingen. Kurator er Kari J. Brandtzæg

Arrangementer

Utstillingen har et omfattende sideprogram med performance, filmprogram, konserter, foredrag og seminarer.

Katalog

Sentrale forfattere og teoretikere har bidratt med nye essays: Alex Coles, Hal Foster, Raf de Saeger og Marina Warner.