Lag utstilling til én - bli relevant for mange
Kurstilbud til Nasjonalmuseets nettverk
For å redusere smittefaren er det maks 20 personer som kan være tilstede i salen, inkl. kursholderne. Vi legger derfor ut 16 plasser. Foredragsdelen (kl 10 - 12.15) vil bli streamet. Påmeldingen gjelder i første rekke de som kan delta fysisk. Link til stream vil bli lagt ut når vi nærmer oss kursdagen.
Nasjonalmuseet gjør nybrottsarbeid i museumsverdenen ved å benytte NABC-metoden i planleggingen av Åpningsutstillingen. Ideen er at man ved å spisse et produkt ganske kompromissløst (i vårt tilfelle en utstilling) mot en primærmålgruppe, får man/vi et tydelig prosjekt som kan nå bredt fordi det oppleves relevant og autentisk også for andre enn primærmålgruppa
NABC står for "need, approach, benefits, competition". Metoden er et verktøy utviklet ved Stanford University i USA, som setter brukernes behov i sentrum. I Norge brukes metoden av NRK, blant annet i utviklingen av ungdomsserien SKAM.
På kurset møter du Ole Hedemann, sentral i NRKs arbeid med metoden, Kirsten Poppe Thorseth, avdelingsdirektør Formidling og publikum, som har overført metoden fra NRK til Nasjonalmuseet, og formidlingskuratorene Ann Kristin Sørli og Lisa Andrine Bernhoft-Sjødin som bruker metoden i den store åpningsutstillingen Jeg kaller det kunst i Lyshallen. Du får en innføring i metodikken, samt praktiske øvelser for de som er tilstede.
Program for dagen
Kl. 10.00 Velkommen og status om Nasjonalmuseets kurs- og kompetansetilbud.
Kl. 10.10 Ole Hedemann Hvem er det du lager noe for – og hva trenger de at du lager?
Om NABC-metodikken.
Kl. 11.10 - 11.20 Kaffepause
Kl. 11. 20 Kirsten Thorseth Poppe - Om å bringe metodikken fra NRK til Nasjonalmuseet
Kl. 11. 30 Lisa og Ann Kristin – Anja, 19 år, fra Hokksund . Om bruk av metoden i “Jeg kaller det kunst” (åpner i 2022)
Kl. 12.15 - 13.00 Lunsj
Kl. 13.00 - 15.00 Ole Hedemann - workshop med øvelser
Kl. 15.15 Vel hjem