Dessverre avlyst på grunn av streik.

De siste ti årene har det vært en oppsiktsvekkende bred interesse for billedveverens arbeid, både nasjonalt og internasjonalt.

I kveldens foredrag møtes de to kuratorene Marit Paasche og Øystein Ustvedt for å dypdykke i Ryggens kunstnerskap, undersøke relevansen hun har i vår tid og plassen hun får i det nye museet.

Marit Paasche har tidligere kuratert «Det menneskelige mønster» i Kunsthall Oslo, der Ryggen ble brakt i dialog med andre kunstnere, og «Hannah Ryggen. Woven Manifestos» i Schirn Kunsthalle i Frankfurt. Paasche har også publisert den kritikerroste biografien «Hannah Ryggen. En fri».

Øystein Ustvedt var kurator for den store utstillingen «Verden i veven» som ble vist i Nasjonalgalleriet sommeren 2015.

Velkommen!

Arrangementet er kun for Nasjonalmuseets Venner

Praktisk informasjon
Husk at du må være medlem i Nasjonalmuseets Venner for å kunne delta, og at du kan registrere kun én billett til deg selv. Det er begrenset antall plasser på våre arrangementer, og dessverre ikke mulig å ta med en gjest.

Alle besøkende blir bedt om å overholde de nasjonale føringene for smittevern. Det vil være hånddesinfeksjon tilgjengelig ved inngangen.

I 2022 åpner det nye Nasjonalmuseet ved Aker Brygge, men allerede i fjor høst startet nedtellingen. «Mot et nytt museum»-serien vil gjennom foredrag, samtaler og pop-up-utstillinger gi et innblikk i det faglige arbeidet som har foregått i kulissene, mens store deler av museet har vært stengt.