Juan Andrés Milanés Benito, «Potemkinby», 2020. Installasjon montert utenfor Nasjonalmuseet - Arkitektur
Foto: Kristine Magnesen / Nasjonalmuseet

Potemkinby, av kunstneren Juan Andrés Milanes Benito står utenfor Nasjonalmuseet – Arkitektur.

Ved å dekonstruere fasaden til Nasjonalmuseet – Arkitektur åpner kunstneren for at publikum kan forestille seg alternative virkeligheter.

Bygget har en nåværende funksjon, og har tidligere hatt andre funksjoner. Benito synes det er et interessant utgangspunkt. En variant av verket er tidligere vist i kunstnerens hjemby Havanna på Cuba under Havanabiennalen i 2019.

Prosjektet er inspirert av historien om Grigory Potemkin som var russisk guvernør på Krim etter at Russland hadde erobret regionen i 1783. Da keiserinne Catherine II besøkte Krim, skal Potemkin ha satt opp falske idylliske landsbyer langs elven der keiserinnen og hennes gjester kom seilende. Når følget var dratt forbi ble de falske landsbyene demontert og satt opp lenger nedover elven. Potemkinby eller Potemkinkulisse har siden blitt faste uttrykk for lignende forsøk på å skjule en uønsket situasjon ved hjelp av en strålende fasade.

Benitos Potemkinkulisse handler også om fasader, men i stedet for å skjule noe som mangler, handler Benitos grep om å forunderliggjøre noe som allerede er til stede. Ved hjelp av fotogrammetri lager han en digital modell av av en byfasade, som deretter freses ut til en eksakt kopi, og plasseres inntil den opprinnelige fasaden.

Verket er en del av Oslo kommunes Bilfritt bylivs satsting på levende bymiljøer og administreres av Kulturetaten i Oslo kommune.

Verket blir stående utenfor Nasjonalmuseet – Arkitektur fram til 25. november.