Maleri av en kvinne som leser brev i lyset fra lampe med rød skjerm.
Harriet Backer, «Aften, interiør» (utsnitt), 1890
Foto: Børre Høstland / Nasjonalmuseet

Avlyst. Ny dato kommer.

Dette foredraget er dessverre avlyst og vil heller ikke strømmes. Vi beklager dette. Det vil komme en ny dato for dette foredraget.

Velkommen til foredrag om Harriet Backer, ved kurator Vibeke Wallann Hansen, Nasjonalmuseet.

Store solopresentasjoner i museale samlingsutstillinger har tradisjonelt vært forbeholdt mannlige kunstnere. I det nye Nasjonalmuseet brytes trenden med et eget rom viet Harriet Backer, en av Norges største malere. Kurator Vibeke Waallann Hansen tar for seg Backer-rommets hva, hvorfor og hvordan, med et særlig blikk på rommene kunstneren selv valgte å male.

Det nye Nasjonalmuseet ved Rådhuset i Oslo åpner i 2022, men vi har startet nedtellingen. Gjennom en serie foredrag, samtaler og pop-up-utstillinger kalt «Mot et nytt museum» vil vi gi et innblikk i det faglige arbeidet som har foregått i kulissene, mens store deler av museet har vært stengt.

Finn flere foredrag.