Laure Prouvost, «Security Gate», 2019. © Prouvost, Laure/BONO
Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli

Meld deg på

Det er begrenset kapasitet på våre visningssteder pga. smittevernreglene relatert til Covid-19. Det er derfor kun 12 plasser per omvisning.

Meld deg på her

Velkommen til omvisning i utstillingen «En samling blir til. Kunst – Arkitektur – Design»Nasjonalmuseet – Arkitektur

Flere hundre verk ble innlemmet i Nasjonalmuseets samling i fjor. De viser et stort spenn – fra skjøre porselensfigurer, fjærlette hatter og fotsidelange strikkekjoler, til flekkete spraybokser, forsvunnede praktbygg og en teakradio.

«En samling blir til» presenterer rundt 130 av de nye arbeidene. Utvalget omfatter maleri, skulptur, grafikk, kunsthåndverk, arkitektur og design. Utstillingen inkluderer verk av blant andre Ida Ekblad, Charlotte Wankel, Mari Slaattelid, Per Kleiva, Kari Mølstad, Ahmed Umar, Sofie Werenskiold, Laure Prouvost, Admir Batlak, John Savio, Arnstein Arneberg og Frida Orupabo. De nyeste arbeidene er fra 2019. Det eldste – Olaus Magnus’ bokverk om levemåte, naturforhold og merkverdigheter i Norden – forlot trykkvalsene i Roma i 1555.

Billetten gjelder kun plassbestilling på omvisning. Inngangsbillett kommer i tillegg.