Dette arrangementet er dessverre avlyst på grunn av nye smittevernregler i Oslo. Du finner mer info om hvordan Nasjonalmuseet berøres av nye retningslinjer for smittevern her. Følg oss i sosiale medier for digitale omvisninger i utstillingen!

Arkitekten Erling Viksjø som blant annet tegnet Y-blokka, Høyblokka, Bakkehaugen kirke, og Bergen Rådhus er aktuell som aldri før.

Viksjø var en viktig arkitekt i Norge i etterkrigstiden, kjent for sin betong- og høyhusarkitektur.

Utstillingen «Bevegelser i betong» ser på hans utstrakte samarbeid med kunstnere som Carl Nesjar, Pablo Picasso, Hannah Ryggen, Kai Fjell, Tore Haaland, Ramon Isern, Inger Sitter, Odd Tandberg og Jakob Weidemann. Utstillingen gir innblikk i hvordan Viksjø brukte kunstneriske utsmykninger som en del av sine prosjekter, og viser malerier, tegninger, grafikk, fotografier og billedvever.

Velkommen til søndagsomvisning i «Bevegelser i betong. Arkitekten Erling Viksjø og kunstnerne» i Nasjonalmuseet – Arkitektur!