Foto: Nasjonalmuseet

Vi tar en liten tur i utstillingen Fire hus. Fire kvinner. Beate Hølmebakks arkitektur basert på litterære skikkelser og ser på hvordan Beate Hølmebakk har tenkt at oppdiktede personer fra bøker og skuespill bor.

Vi lærer om arkitektens tegneteknikk og studerer hvordan tegningene og modellene av husene gjør at vi kan bli kjent med personene som bor der, selv om vi ikke kan se dem.

I arkitekturverkstedet kan du lage tegninger og modeller til et hus for en karakter du liker fra TV, film eller litteratur. Kanskje er det på tide at Snoopy får seg nytt hus? Han er jo en hund som synes han fortjener bedre enn det lille hundehuset han har hatt i årevis. Brannmann Sam er ikke alltid på brannstasjonen – hvordan har han det hjemme? Eller Peppa Gris, Fantorangen og Knerten? Ta gjerne med din egen utvalgte figur som trenger et nytt hjem.

I arkitekturverkstedet har vi mye spennende tegneutstyr og materialer du kan bygge med, og dyktige veiledere som hjelper deg.

Bolig for en oppdiktet venn
Foto: Nasjonalmuseet

Varmt velkommen til små og store husentusiaster!

Passer best for barn fra 5 år og oppover.