Mørkt rom med et kunstig tre i midten
Eventyrrommet i det nye Nasjonalmuseet.
Foto: Nasjonalmuseet / Frode Larsen

Eventyrtegningene, som ble laget til de norske folkeeventyrene, er blant den mest folkekjære billedkunsten vi har. Erik Werenskiolds og Theodor Kittelsens troll, prinsesser og eventyrlige dyr har påvirket vår fantasi og billedverden i 150 år.

Når Nasjonalmuseet åpner dørene i 2022, vil noen av disse eventyrskikkelsene? bli å se i et nytt eventyrrom i tett samspill med malerier, skulptur og tekstil. Målet har vært å skape en særegen ramme for publikums opplevelse av denne kulturskatten.

I foredraget vil formidlingskurator Anna Carin Hedberg, samlingskurator Møyfrid Tveit og prosjektleder Elsebet Kjerschow fortelle om prosessen bak – fra de første ideene fram til ferdigstillelsen av det nye eventyrrommet.

11. juni 2022 åpner det nye Nasjonalmuseet ved Aker Brygge. «Mot et nytt museum» inkluderer foredrag, samtaler og pop-up-utstillinger. Serien gir et innblikk i det faglige arbeidet som har foregått i kulissene, mens store deler av museet har vært stengt.

Praktisk informasjon

Husk at du må være medlem i Nasjonalmuseets Venner for å kunne delta, og at du kan registrere kun én billett til deg selv. Det er begrenset antall plasser på våre arrangementer, og dessverre ikke mulig å ta med en gjest.