Illustrasjon av dronningrommet

Foredraget om kongelig drakt kan oppleves digitalt via strømming på YouTube og Facebook 4. februar.

Nasjonalmuseet forvalter en unik draktsamling fra dronning Mauds tid, gitt i gave av kongefamilien. Et eget rom i det nye museet er viet deler av denne samlingen, der plagg som har tilhørt Dronning Maud og Dronning Sonja vises i all sin prakt. I dette foredraget gir kurator Anne Sommerin Simonnæs innblikk i arbeidet med rommets utforming der draktene er historieformidlere.

Arrangementet er kun for Nasjonalmuseets Venner.

Praktisk informasjon

Husk at du må være medlem i Nasjonalmuseets Venner for å kunne delta, og at du kan registrere kun én billett til deg selv. Det er begrenset antall plasser på våre arrangementer, og dessverre ikke mulig å ta med en gjest.

Alle besøkende blir bedt om å overholde de nasjonale føringene for smittevern. Det vil være hånddesinfeksjon tilgjengelig ved inngangen.

Mot et nytt museum

I 2022 åpner det nye Nasjonalmuseet ved Rådhusplassen i Oslo, men allerede i fjor høst startet nedtellingen. «Mot et nytt museum»-serien vil gjennom foredrag, samtaler og pop-up-utstillinger gi et innblikk i det faglige arbeidet som har foregått i kulissene, mens store deler av museet har vært stengt.