Foto: Nasjonalmuseet / Ina Wesenberg

Vi følger de gjeldende retningslinjene for smittevern for å gi deg et trygt besøk. Husk munnbind og en meters avstand.

Les mer om hvilke regler som gjelder her

Velkommen til søndagsomvisning i utstillingen Girjegumpi. Samisk arkitekturbibliotek.

I omvisningen blir du invitert inn i et nomadisk bibliotek. Du vil bli introdusert for Joar Nangos undersøkende formidling av samisk arkitektur. Få svar på både hva en gumpi er og hva kjempelavvosyndromet representer.

Girjegumpi

Girjegumpi er et nomadisk prosjekt som endrer seg i ulike situasjoner og kontekster. Det ble vist første gang i Harstad i 2018, finansiert av KORO og koprodusert av Festspillene i Nord-Norge. Det har også vært vist på vintermarkedet i Jokkmokk, på National Museum of Canada, og under Festspillutstillingen i Bergen Kunsthall. Når Girjegumpi ikke reiser, er det stasjonert ved Samisk senter for samtidskunst i Karasjok.