Foto: Nasjonalmuseet / Ina Wesenberg

Vi følger de gjeldende retningslinjene for smittevern for å gi deg et trygt besøk. Husk munnbind og en meters avstand.

Les mer om hvilke regler som gjelder her

Siste sjanse! Få med deg Joar Nangos kritikerroste utstilling og benytt muligheten til å feire samenes nasjonaldag samtidig. Velkommen! Bures boahtin!

• Lørdag og søndag: Fyr i bålpannen ute i gammen. Serverering av kaffe og kakao
  • Søndag kl. 13: omvisning ved seniorkurator Bente Aass Solbakken
  • Søndag kl. 14.30: konsert med Katarina Barruk
  • Søndag (hele dagen): samenes nasjonaldag med matkunstner Máret Rávdná Buljo i kaféen, i samarbeid med Samisk Hus i Oslo.

Girjegumpi

Girjegumpi. Samisk arkitekturbibliotek er et nomadisk prosjekt som endrer seg i ulike situasjoner og kontekster. Det ble vist første gang i Harstad i 2018, finansiert av KORO og koprodusert av Festspillene i Nord-Norge. Det har også vært vist på vintermarkedet i Jokkmokk, på National Museum of Canada, og under Festspillutstillingen i Bergen Kunsthall. Når Girjegumpi ikke reiser, er det stasjonert ved Samisk senter for samtidskunst i Karasjok.

Trekonstruksjon foran betongvegg delvis dekket av rød klatreplante
Gammen under montering.
Foto: Nasjonalmuseet / Ina Wesenberg