Denne dagen er publikum invitert med for å knytte sammen det nye Nasjonalmuseet med Nasjonalmuseet – Arkitektur via transporteringsdans. Transporteringsdans er en måte å bruke kroppen på som feirer bevegelseslyst og kroppens muligheter. Det er både dans og trening, med et kunstperspektiv. Det passer for alle – unge, gamle, danseglade og taktløse.

I Nasjonalmuseet – Arkitektur vises utstillingen Scandinavian Design og USA 1890–1980, hvor du kan se mange kjente eksempler fra designhistorien viser nettopp bevegelse og kroppens behov som utgangspunkt for å skape nye former.

Dansekunstner, trikkesjåfør og grunnlegger av bevegelseskonseptet, Martin Slaatto, leder an sammen med tedeist og transporteringsdanser Tone Kittelsen. Transporteringsdans inneholder elementer som hoppsasa, gynge, snurrerier og sprelle. Gjennom metoden ønsker Slaatto at alle, uavhengig av faktorer som ofte er begrensende når det gjelder dans, som fysikk og alder, skal kjenne på bevegelsesglede i egen kropp, bevegelse i byen og i naturen.

Oppmøte ved hovedinngangen til Nasjonalmuseet – Arkitektur, Bankplassen 3, kl. 13.00. Transporteringsdansen fra det nye Nasjonalmuseet starter kl. 15.00.

Billetten er gratis og gir inngang til både Nasjonalmuseet og Nasjonalmuseet – Arkitektur.

Møt gjerne opp uten store vesker og bager (transporteringsdansen blir lettere da).