Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli

I utstillingen Scandinavian Design og USA 1890 - 1980 får publikum oppleve nesten hundre år med design som er blitt til gjennom møter mellom Skandinavia og USA. Den designhistoriske tur-returreisen følger den store utvandringen fra nabolandene våre og Norge på slutten av 1800-tallet og oppfinnelsen av begrepet Scandinavian Design på 1950-tallet.

Her bugner det av kjente klassikere og nye spennende utøvere og gjenstander. I hele utstillingen er det muligheter for deltakelse, og en gigantisk vev er et fellesprosjekt for publikum. De aller minste er velkommen til lekerommet der utstillingen byr på klatrestativ og lekematte.

NB: Adressen er Bankplassen 3, med inngang fra Nedre Slottsgate.

Det kreves ikke påmelding.

Babyomvisninger

Hver 1. tirsdag i måneden tilbyr Nasjonalmuseet babyomvisninger i våre utstillinger, samt arkitektur-trilleturer i Oslos byrom i sommerhalvåret. Omvisningene og trilleturene er lagt til rette for omsorgspersoner i permisjon som ønsker litt kulturelt påfyll. Omvisninger innendørs varer i 30 til 45 minutter, og barnevogner kan parkeres i verkstedet. I etterkant er det også mulighet til å bli igjen i verkstedet, gi mat og stelle barnet.