Foto: MIRA-senteret
  • 22. oktober 2022
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet, Storsalen, Biblioteket, Verksted B og C og Vestibylen.

Bli med på årets internasjonale dag i Nasjonalmuseet!

Det blir det foredrag, live musikk, søm- og broderiverksted, omvisninger, utstillinger og aktiviteter for barn.  Musikalsk innslag ved Busi Ncube med band. Tekstilkunstnerne Parichehr Taheri og Ask Bjørlo holder broderiworkshop.

Det blir foredrag med Fakhra Salimi (direktør for MIRA), Brynhild Slaatto  (tekstilkunstner og kurator formidling ved Nasjonalmuseet), Zeenat Amiri (kunstformidler på Munch) og Uma Feed (kunstner).

Hva er internasjonal dag?
Internasjonal dag arrangeres hvert år, og er et samarbeid mellom Nasjonalmuseet og ulike organisasjoner som representerer minoritetsgrupper.
I år – og for første gang i vårt nyåpnede museum – er vi så heldige å få samarbeide med MIRA – Ressurssenter for kvinner med minoritetsbakgrunn.
Årets samarbeid tar utgangspunkt i gjensidig kunnskap om kunsthåndverk, søm og vev. I dette fagfeltet møter museets tekstilsamling kvinnenes håndverkspraksis, deres erfaring og kunnskap.

Arrangementet er åpent for alle som er i Nasjonalmuseet denne dagen. Inngangsbillett til museet finner du her.

Program:

10.00–16.00, Biblioteket: Pop-up-utstilling. Broderi, faglitteratur og info fra MIRA.

12.00–12.50 Vestibylen: Åpning av Internasjonal dag med Busi Ncube m/band. Direktør for Nasjonalmuseet Karin Hindsbo og direktør for MiRA, Fakhra Salimi ønsker velkommen.

13.00–13.20, Auditoriet: «Broderte fortellinger». Åpningsforedrag v/ Fakhra Salimi.

13.30–13.50, Auditoriet: “Historiske tråder - på kryss og tvers”. Foredrag v/ tekstilkunster og kurator formidling ved Nasjonalmuseet, Brynhild Slaatto.

14.00–16.00, Storsalen: Broderiworkshop med Parichehr Taheri og Ask Bjørlo.

14.00–18.00, Verksted B (adkomst via rom 86): Sosialt te-verksted.

14.00–18.00, Verksted C (adkomst via rom 86): Aktivitetstilbud for barn.

16.00–16.30, Auditoriet:  “Kunsten å fortolke” Foredrag med kunstformidler på Munch, Zeenat Amiri.

16.30–17.00, Auditoriet:  “Hva er kunst og kultur i ditt liv? - et sideblikk på definisjoner av kunst”, Foredrag v/ Uma Feed, samfunnsdebattant, skuespiller og interdisiplinær scenekunstner.

17.00–19.00, Storsalen: Broderiworkshop med tekstilkunstnerne Parichehr Taheri og Ask Bjørlo.

19.10–19.30, Rom 57: Vuggeviser fra hele verden foran Christian Krohgs maleri Mor og barn.