Foto: Nasjonalmuseet/Frode Larsen
  • 16. september 2022
  • Nasjonalmuseet

Gratis inngang kl. 16.00–21.00. Vi anbefaler å møte opp i god tid, da det ikke er mulig å forhåndsbooke billetter.

Velkommen til Nasjonalmuseet under Oslo kulturnatt!

Opplev eldre og moderne kunst, samtidskunst, arkitektur og design under samme tak og på helt nye måter i Nordens største kunstmuseum. Kveldens program vil by på spennende aktiviteter som blant annet omvisninger av bygget, korte introduksjoner av utstillingene, kreative verksteder og musikkinnslag. Arrangementene krever ingen påmelding.

Omvisning: Velkommen inn! Kl. 16.30, 17.30, 18.30, 19.30
Bli med på en arkitekturvandring gjennom utvalgte områder i bygningen. Vi besøker den nye samlingspresentasjonen som inneholder kunst, design og arkitektur fra antikken til i dag. Vi gleder oss til å vise deg rundt!

Omvisningene starter hver halvtime. Påmelding skjer i informasjonsskranken, og oppmøte er i vrimleområdet.

17.00 Intro Piranesi og det moderne. Oppmøte i utstillingsrommet i 1 etg.
Utstillingen Piranesi og det moderne undersøker 1700-tallsgrafikeren og arkitekten Giovanni Battista Piranesis (1720–1778) betydning i vår tid. Den italienske kunstneren er best kjent for sine etsninger som viser Roma, arkitekturfantasier, svimlende trappeløp og forvitrede ruiner.

18.00 Østenfor sol, vestenfor måne. Oppmøte i utstillingsrommet i 2 etg.
I museets samling er det nærmere 500 eventyrtegninger. De utgjør en sentral del av den norske kulturarven. Mange av tegningene er lysømfintlige og stilles derfor sjelden ut. Utstillingen Østenfor sol, vestenfor måne er spesielt tilrettelagt for barn og familier, og viser et utvalg av Erik Werenskiolds og Theodor Kittelsens tegninger som ble laget til de norske folkeeventyrene for nesten 150 år siden. Her møter du Askeladden, prinsesser, troll og eventyrlige dyr.

19.00 Søylerommet. Oppmøte i utstillingsrommet i 2 etg.
Søylerommet byr på kunst skapt av banebrytende internasjonale kunstnere, som i hovedsak ikke har vært representert i Nasjonalmuseet før nå. Kunstverkene i Søylerommet utvider museets fortellinger om samtiden og vår nære fortid, ved å vise fram andre stemmer og perspektiver. Flere av kunstnerne i utstillingen har kjempet for å bli anerkjente. Noen fordi de har hatt «feil» kjønn, legning eller kulturell bakgrunn, andre fordi de har arbeidet med kunstneriske uttrykk som har brutt med etablerte normer og retninger.

20.00 Draktsamlingen. Oppmøte i utstillingsrommet i 1 etg.
Blant samlingspresentasjonens 6 500 verk vises norsk kunst, design og arkitektur i en internasjonal kontekst. I denne introen får du se store deler av Dronning Maud og Dronning Sonjas kongelige draktsamling. I salen for norsk samtidsmote presenteres etablerte designere som Per Spook og Peter Dundas, sammen med andre designere som har markert seg de senere årene.

Biblioteket, åpent fra 10.00-21.00
Det nye kunstfaglige biblioteket er et nytt og unikt tilbud i Oslo og Norge. Det skal være et faglig treffpunkt som er åpent for alle, enten man vil fordype seg eller bare stikke innom for å lese i et tidsskrift.

I biblioteket kan du oppleve utstillingen Dristige drømmer – professor Dietrichson, «de fire ballonger» og et nasjonalmuseum for kunst. I anledning kulturnatten viser vi også «Draktparaden i Kunstindustrimuseet» fra 1933 i sin helhet i utstillingsrommet, og du kan også se Birgitte Sigmundstads film «Kunst og Ukunst» fra 2020.

16.00-20.00 Verksted Urskogen Silva, U. etg.
I museet er det flere verksteder som er tilrettelagt for arbeid med ulike typer materialer. Her kan du prøve et mangfold av både tradisjonelle og nye kunstneriske uttrykksformer og teknikker. Museet har også et digitalt verksted, hvor du kan jobbe med animasjon og bli med til innsektenes verden i den spennende og mystiske Urskogen Silva.

Filmvisning i auditoriet
Hele kvelden viser vi filmen om den amerikanske kunstneren Sol LeWitts store, fargerike veggmaleri «Wall Drawing 839», som er malt i Salongen i Nasjonalmuseets andre etasje. Nasjonalmuseet er det første museet i Skandinavia med et mer permanent veggarbeid av kunstneren.

Velkommen!