Johan Fredrik Eckersberg. «Panoramautsikt over Nordmarka, Frognerseteren og Christiania sett fra Tryvannshøyden»(utsnitt). 1868.
  • 29. september 2022
  • Nasjonalmuseet – Studiesal grafikk og tegning – 2. etasje, adkomst via rom 76

I vår ervervet Nasjonalmuseet en flere meter lang akvarell som viser panoramautsikten fra Tryvannstårnet i Oslo utover Marka, byen og fjorden.

Den storslåtte utsikten er sett med kunstneren Johan Fredrik Eckersbergs øyne i 1868. Han utførte trolig akvarellen i forbindelse med et oppdrag fra forretningsmannen og konsulen Thomas Heftye om utsmykning av den ovale hagestuen i Heftyes nyoppførte representasjonsbolig Villa Frognæs på Frogner. Heftye var en dedikert friluftsmann og hadde sommersted både på Frognerseteren og Sarabråten i Østmarka.

Motivene, i alt fire store og to mindre landskapsmalerier, i det endelige murmaleriet viser blant annet Nøklevann i Østmarka, Tessefossen i Vågå, et høyfjellsmotiv og et motiv fra Gudbrandsdalen.

Kom og se akvarellen på nært hold!