• 2. september 2022
  • Nasjonalmuseet – Lyshallen
  • 17.30 og 19.00

Se de fire skulpturelle maleriene til kunstneren Ingrid Toogood komme til liv med fire dansere i performancen L longed for it. Performancen er et samarbeid mellom Ingrid Toogood og koreograf Therese Markhus. Denne kvelden utfyller maleri og dansere bokstavelig talt hverandre i Lyshallen. Sammen utfordrer de både tradisjoner innenfor malerkunsten, og forholdet mellom maleriet og rommet det vises i.

Performancen er gratis med inngangsbillett til museet.

Med:

• Koreograf: Therese Markhus

Dansere: Thea Kjeseth Dolmen, Stine Isachsen Knudsen, Camilla Apeland og Victoria Jane Harley

• Musiker: Magnus Hovland Vanebo
  • Lyd: Arne Hovda
  • Stemme/dramaturg: Nina Ellen Ødegård

Hva er Sen Fredag?

Hver fredag skjer det noe i «Jeg kaller det kunst», vi kaller det Sen Fredag. Programmet starter fra kl 17.00 og vil alltid være en performance fra en av kunstnerne invitert til utstillingen. Få med deg performanceprogrammet hver fredag gjennom hele utstillingsperioden.

Ingrid Toogood

Ingrid Toogood jobber i mange forskjellige kunstarter, inkludert maleri, skulptur, installasjon, dans, performance og samarbeider ofte med koreografen Therese Markhus for å skape ny magi med sine malerier. Hennes kunstneriske uttrykk kjennetegnes av malerisk illusjonisme og skulpturelle grep om hverandre.

«Jeg kaller det kunst»

«Jeg kaller det kunst» er tidenes mønstring av samtidskunst i Norge og utforsker hva som er utenfor og innenfor i kunsten. Utstillingen står i Lyshallen fra 11. juni til 11. September.