Eva Hesse, ca. 1963
  • 24. januar 2023
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet
  • Begrenset antall plasser

I løpet av det pulserende 1960-tallet slår Eva Hesse igjennom som kunstner. Som en av få kvinner får hun en unik posisjon på New Yorks kunstscene. Gjennom tegning, maleri og skulptur utvikler hun et originalt formspråk med kroppslige og erotiske referanser. Hennes bruk av abstrakte former og industrielle materialer blir banebrytende. Til tross for sin tidlige død, bare 34 år gammel, rakk Hesses kunstnerskap å markere en ny retning i tiden.

Den prisvinnende dokumentaren EVA HESSE tar oss gjennom kunstnerens tidlige barndom som flyktning fra Tyskland og andre verdenskrig, til oppveksten og hennes kunstneriske gjennombrudd i USA. Filmklipp, dagboknotater og intervjuer lar deg bli kjent med Hesses historie og kunst. Filmen gir også et bilde av tiden Hesse levde i og var med på å forme.

Dokumentarfilmen EVA HESSE er den første lengre dokumentaren om Eva Hesses liv og arbeid.

For å delta på arrangementet trenger du ikke inngangsbillett til museet, kun billett til filmvisningen. Ved kjøp av inngangsbillett til museet er arrangementet gratis.

“The film is frank about Hesse’s personal life without being prurient, and it conveys a vivid sense of the sexual politics of the New York art world in the 1960s, a scene still dominated by the myth of the heroic male creator. “

A.    O. Scott, The New York times

Om kunstneren

Eva Hesse (1936–1970) var en av USAs fremste kunstnere fra tiden etter andre verdenskrig. Hesses ukonvensjonelle skulpturer i lateks, glassfiber og plast, snudde opp ned på samtidige oppfatninger om hva kunst skulle være. Hun ble bare 34 år gammel, men på tross av en kort karriere, bidro hun til å etablere en ny forståelse for skulptur.

Om filmen

Regissør Marcie Begleiter portretterer Hesse med en blanding av dagboknotater, brev, intervjuer med kolleger og venner. Dagboknotater og brev er lest av Selma Blair og gir et intimt bilde av Hesse. Filmens mange intervjuer presenterer flere nåtidige perspektiver på kunstneren og kunstnerskapet. Se trailer til Eva Hesse :: Zeitgeist Films.

Om regissøren

EVA HESSE er et resultat av Marcie Begleiters langvarige interesse for Eva Hesse og er hennes andre dokumentarfilm om kunstneren. Begleiter er selv kunstner og førsteamanuensis i filmstudier ved Art Center College of Design.

Søylerommet

Før Eva Hesse begynte med skulptur, var hun også maler. Du kan oppleve maleriet «Untilted» (1962) i Søylerommet i Nasjonalmuseet. Filmvisningen er en del av formidlingsprogrammet for Søylerommet.

Faktaboks:

Spilletid 1t 08m (106 minutter)
Originaltittel: Eva Hesse
Produsert: USA/Germany, 2016