Harriet Backer, «Jonasberget» (utsnitt), 1892.
Foto: KODE / Dag Fosse
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet
  • 14. oktober kl. 14.00–15.00
  • Begrenset antall plasser

Harriet Backers søster, Agathe Backer Grøndahl, regnes som en av sin tids dyktigste pianister og komponister i Europa. Hun hadde en stor produksjon og var en foregangsperson med undervisning, komposisjoner og turnévirksomhet.

I anledning Backer Grøndahls 175-årsjubileum i 2022, spilte sopran Cecilie Cathrine Ødegården og pianist Kristin Irene Lunde inn et album med op. 50 «Sommer». Opuset består av åtte sanger og innspillingen er den første i sin helhet. Nå kan du oppleve opuset live i Nasjonalmuseet.

Konserten er en del av formidlingsprogrammet til utstillingen «Harriet Backer. Hvert atom er farge». I utstillingen blir du kjent med Harriet Backers kunstnerskap gjennom et stort utvalg av hennes malerier.

Sopran Cecilie Cathrine Ødegården er utdannet ved Norges Musikkhøgskole og ved NW University of Music and Conservatory i Sør-Afrika. Hun er fast ansatt operasanger ved den Norske Opera og Ballett. Pianist Kristin Irene Lunde er daglig leder av Asker Kammermusikkfestival, og utdannet ved Østlandets Musikkonservatorium.