To hvitmalte palmebladsvifter stående i hvitmalt boks, støpt i bronse.
Cy Twombly, «Untitled (Funerary Box for a Lime Green Python)», 2002. Courtesy of the Fredriksen Family Collection.
Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli.
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet
  • 3. november 15.00–16.00
  • På engelsk
  • Begrenset antall plasser

Cy Twombly (1928–2011) er i dag bedre kjent som maler enn skulptør. Men til og fra, i mer enn 60 år, laget han småskala assemblager – mange av disse verkene ble senere støpt i bronse. Disse skulpturene kaster lys over Twomblys bredere multimediale verk, og over historier om hvordan og hvorfor visse materialer former budskap.

Foredraget holdes av kunsthistorikeren Kate Nesin. Det tar for seg de mange livene til Twomblys skulptur Untitled (Funerary Box for a Lime Green Python). Tittelen og komposisjonen hjemsøkte kunstneren fra første versjon av verket i 1954 og fram til den siste bronsestøpningen i 2002. Skulpturen kan du nå å se i Søylerommet sammen med et bredt spekter verk av andre kunstnere. Utstillingen tar opp spørsmål om farge, overflate, materiale og sansing

Om foredragsholderen
Kate Nesin er en amerikansk kunsthistoriker, kurator og forfatter. I perioden 2013–2017 var hun ansatt som kurator for samtidskunst ved Art Institute of Chicago, der hun kuraterte utstillinger med verk av blant andre Helena Almeida, Lucy McKenzie, Frances Stark og Kemang Wa Lehulere. Fram til 2022 var hun gjestekurator ved Museum of Fine Arts i Boston, der hun deltok i arbeidet med vandreutstillingen «Philip Guston Now» og var konsulent for teamet bak utstillingen «Cy Twombly: Making Past Present». Blant Kates siste utgivelser finner vi tekster om Donald Moffett, Sara Greenberger Rafferty, Jessi Reaves og Nairy Baghramian. Hennes bok om Twomblys skulpturer, «Cy Twombly’s Things», ble utgitt av Yale University Press i 2014.

Foredraget er en del av arrangementsprogrammet knyttet til den nye utstillingen i Søylerommet, hvor Cy Twomblys Untitled (Funerary Box for a Lime Green Python) stilles ut sammen med verk av blant andre Bruce Nauman, Olafur Eliasson, Ruth Asawa, Robert Longo.

Arrangementet er gratis, og du trenger ikke inngangsbillett til Nasjonalmuseet for å delta.

Utstillingene i Søylerommet, og arrangementsprogrammet knyttet til disse, finansieres av Fredriksen-samarbeidet.