Harriet Backer, «Musikk, interiør fra Kristiania» (utsnitt), 1890.
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland
  • 11. november 2023 kl. 14.00–15.00
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet
  • Begrenset antall plasser

Arrangementet er utsolgt!

I mange av Harriet Backers malerier spiller modellen et instrument, ofte piano. Hva betydde musikk for Harriet Backer, og hvorfor var det så ofte en sentral del av verkene hennes?

Med eksempler på Backers malerier og musikk av søsteren Agathe Backer Grøndahl, presenterer kunsthistoriker Frithjof Bringager og musiker Sara Aimée Smiseth et musikalsk foredrag om Backers liv og kunst.

Arrangementet er en del av formidlingsprogrammet til utstillingen «Harriet Backer. Hvert atom er farge», hvor Harriet Backers kunstnerskap presenteres gjennom et stort utvalg av hennes malerier. Utstillingen presenterer hennes liv, kunstneriske utvikling og posisjon i samfunnet gjennom en tid hvor kvinners rettigheter endret seg radikalt.

Velkommen!