Et rom fylt med arkitekturmodeller. Vi ser Operaen i sengen, Munchmuseet og Rådhuset som lamper. Teppet er en byplan over Oslo.
Malarchitecture, «Oslo 2011: Et nachspiel i den nye byen», 2011.
  • 15. november 2023 kl. 14.00–20.00
  • Nasjonalmuseet – Lyshallen

Velkommen til en eksklusiv førvisning av utstillingen «Hånd og maskin. Arkitektoniske tegninger»!

Dette er den første utstillingen med samtidsarkitektur i det nye Nasjonalmuseet.

«Hånd og maskin» tar for seg den eksplosive teknologiske utviklingen og de globale krisene som har satt sitt preg på samfunnet de siste tiårene. Hvordan påvirker slike omveltninger arkitektene og måten de jobber på?

I utstillingen undersøkes dette gjennom et utvalg tegninger og installasjoner. De eldste verkene som presenteres ble til i tiden rundt den globale finanskrisen i 2008. I etterdønningene av krisen startet en yngre generasjon arkitekter å jobbe mer lokalt, kollektivt og ikke-kommersielt.

Les mer om utstillingen.

Du trenger ikke å bestille billett i forkant. Ved ankomst viser du medlemskortet ditt og kan gå rett inn. Og du kan selvsagt ta med en gjest!

Har du spørsmål om medlemskap? Ta kontakt på medlem@nasjonalmuseet.no