Harriet Backer, «Blått interiør» (utsnitt), 1883.
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland
  • 4. og 18. november 2023 kl. 12.00–15.00
  • Nasjonalmuseet – Verksted B
  • Begrenset antall plasser

I samarbeid med Norsk nuperelleforening inviteres du til et verksted over to dager, om en av de vanligste håndarbeidssyslene i Harriet Backers tid.

Nupereller, en håndarbeidsteknikk hvor man lager blonder av ringer og buer som igjen er laget av knuter, var en vanlig hobby i det øvre sjiktet av samfunnet på 1800-tallet. Etter den store hungersnøden i Irland på midten av 1800-tallet ble håndarbeidet og salg av nupereller mer vanlig, og utviklet seg etter hvert til teknikken slik den er i dag.

Dag 1: Omvisning i utstillingen. Introduksjon ved Norsk nuperelleforening (NNF). Undervisning i grupper med lærer fra NNF. Varighet: 3 timer, inkludert pause.

Dag 2: Vi arbeider videre med nuperelleknuten og lærer mønstre. Varighet: 3 timer, inkludert pause.

Museet stiller med utstyr og materiale.

Verkstedet er en del av formidlingsprogrammet til utstillingen «Harriet Backer. Hvert atom er farge». I utstillingen blir du kjent med Harriet Backers kunstnerskap gjennom et stort utvalg av hennes malerier.

Velkommen!