Et foto av en person som renser et gyllenlærstapet med q-tips. Ved siden av er et foto av en person som syr på en skinnlapp.
Arbeid med museets gyllenlærstapet
Foto: Nasjonalmuseet / Frode Larsen / Annar Bjørgli
  • 19. desember 2023 kl. 13.00–13.30 og 17.30–18.00
  • Nasjonalmuseet
  • Begrenset antall plasser

Gyllenlærstapetet er det kunstverket som har gjennomgått den mest omfattende konserveringsbehandlingen i Nasjonalmuseets historie.

I løpet av tapetets 400-årige liv har det gjennomgått flere endringer, på reisen fra den danske herregården Højriis på 1600-tallet, til Kunstindustrimuseets barokkrom fram til 2016 og videre tiI dagens plassering i det nye Nasjonalmuseet.

I dette dypdykket vil konservatorene Vilde Dalåsen og Marie Kleivane fortelle om konserveringsarbeidet som ble gjort med gyllenlærstapetet i 2017–2021. Hvilke hensyn må man ta i håndtering og behandling av et så gammelt tapet, og hvorfor tok det så lang tid?

Omvisningen krever ingen påmelding, men du må ha billett til museet for å kunne delta. Oppmøte i rom 5 i samlingspresentasjonen.

Ønsker du å bli godt kjent med et kunstverk eller et tema i en utstilling? Bli med på en Dypdykk-omvisning hvor du kan få dypere forståelse for kunst, arkitektur og design!