To brune vennlige øyne ser rett inn i kameraet. de er sminket med blå øyenskygge, svart eyeliner og lange falske vipper
Rah Eleh, Supernova, 2018, videoinstallasjon
  • 25. februar 2023
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet
  • 14.00–15.30
  • Begrenset antall plasser

På hvilke måter formes migranters forståelse av kulturen i hjemlandet sitt? Hvordan pleier man denne kulturen, om den ikke aksepterer ens legning og identitet?

Velkommen til en samtale med Fataneh Farahani, professor i etnologi, religionshistorie og kjønnsstudier ved Stockholm universitet. Samtalen ledes av kurator Noor Bhangu og kunstner Hanan Benammar.

I forskningen sin på kjønn og seksualitet undersøker Dr. Farahani blant annet hvordan feminitet og maskulinitet formes i opprinnelsesland og i diasporsamfunn, og hvordan folkegrupper som har flyttet fra hjemlandet sitt, jobber for å bevare og pleie sin opprinnelige kultur.

Skeiv islamsk kunst er et flerårig utstillings- og forskningsprosjekt i Nasjonalmuseet som ser på forholdet mellom islam og det skeive, med utgangspunkt i samtidig og historisk kunst. Prosjektet vil involvere kunstnere, poeter, aktivister, arkitekter, filmskapere og forskere, og skal resultere i en utstilling i Nasjonalmuseet i 2025. Prosjektet kurateres av Noor Bhangu i samarbeid med Hanan Benammar.

Noor Bhangu er kurator og akademiker basert i Oslo og Toronto. I arbeidet sitt belyser hun den dominerende fortellingen om representasjon og politikk gjennom historie, minner og materialitet.

Den algeriske og franske kunstneren Hanan Benammar holder til i Oslo og jobber med utgangspunkt i geopolitikk, miljøvern og sosiale samfunnsspørsmål. Hun lager både musikk-, lyd- og videoinstallasjoner, performance og kunst i offentlige rom.