Carroll Dunham, «Untitled», 2006 © Dunham, Carroll/BONO.
Foto: Nasjonalmuseet / Andreas Harvik. Portrettfoto: Annar Bjørgli / Nasjonalmuseet
  • 15. mars 2023
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet
  • 18.00–19.00
  • Begrenset antall plasser

I forbindelse med utstillingen «Carroll Dunham. Hvor er jeg? Grafikk 1985–2022» i Nasjonalmuseet, inviteres du til et foredrag om den store grafikkbølgen i USA, fra Jasper Johns og Helen Frankenthaler til Carroll Dunham og Tauba Auerbach.

I dette foredraget blir du bedre kjent med Dunhams grafikk, i lys av den fornyede interessen for grafikkmediet i USA, fra 1960-tallet fram til i dag.

Carroll Dunham slo igjennom som kunster i New York tidlig på 1980-tallet, og er i dag verdenskjent for sine malerier, tegninger og grafikk. Dunhams grafikk har referanser til både kunsthistorie, populærkultur og egne erfaringer, og viser et rikt spenn i uttrykk, motiver, tema og teknikker. Utstillingen i Nasjonalmuseet viser deler av en større gave fra kunstneren som museet mottok i 2022.

Foredraget holdes av kunsthistoriker og kurator ved Nasjonalmuseet, Øystein Ustvedt. Ustvedt har arbeidet inngående med amerikansk grafikk og var også kurator for utstillingen «The Great Graphic Boom» som ble vist i Nasjonalgalleriet i 2017. Utstillingen tok for seg hvordan interessen for grafikk i USA blomstret i tiårene etter andre verdenskrig.